Sökning: "det lärande rummet"

Visar resultat 1 - 5 av 131 uppsatser innehållade orden det lärande rummet.

  1. 1. Off the wall : Ett undersökande av graffitisom ett extramuralt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Kristoffer Persson; [2023]
    Nyckelord :Extramuralt lärande; graffiti; bildundervisning; motstånd; kreativt uttryck; elevengagemang;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa undersökning utforskar den utmaning många elever står inför inombildutbildningen: övertygelsen om att "Jag kan inte rita". Detta självbegränsande övertygelse utgör ett hinder för konstnärligt uttryck och väcker frågor om hur vår uppfattning om konst och lärande inverkar vår förmåga att uttrycka oss. LÄS MER

  2. 2. Kontrastera mera i programmeringsundervisningen : En learning study om hur lärare på lågstadiet kan designa undervisning som utvecklar elevers förståelse för sekvenser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Natalie Bäverholt; [2023]
    Nyckelord :programmering; stegvisa instruktioner; variationsteori; learning study; undervisningsdesign;

    Sammanfattning : Programmering är en relativt ny del av den svenska skolans läroplan och forskning visar att lärare känner osäkerhet över såväl lektionsinnehåll som design. Enligt rådande läroplan ska elever i årskurs 1–3 ges möjlighet att utveckla förståelse för entydiga stegvisa instruktioner. LÄS MER

  3. 3. Hur främjas skapandet av sociala nyttor i campus utemiljöer?

    Master-uppsats, Lunds universitet/Fastighetsvetenskap

    Författare :Gustav Krook; Elvira Ramel; [2023]
    Nyckelord :Utemiljöer; campus; sociala nyttor; grönområde; finansieringsmodeller; arbetsprocess; stadsutveckling; campusutveckling; Business and Economics;

    Sammanfattning : Behovet av att skapa hållbara och flexibla byggnader har vuxit under de senaste åren, inte minst för att möta högt uppsatta klimatmål. Utrymmena mellan byggnaderna, med andra ord utemiljöer, har regelbundet prioriterats sekundärt och anpassats i stor utsträckning efter det bebyggda behovet. LÄS MER

  4. 4. Ateljéns betydelse för barns lärande : En kvalitativ studie kring utformningen av den fysiska miljön i förskolors ateljéer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Cornelia Harrysson; Ebba Lind; [2023]
    Nyckelord :studio; accessibility; materials; physical environment; sociocultural perspective; Reggio Emilia.; Ateljén; tillgänglighet; material; den fysiska miljön; sociokulturellt perspektiv; Reggio Emilia.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare och rektorer samarbetar och resonerar kring utformningen av den fysiska miljön i förskolors ateljéer. De forskningsfrågor som berörs i studien är: Hur resonerar förskollärare och rektorer kring materialets tillgänglighet i utformningen av den fysiska miljön i ateljén? Och Hur ser förskollärarna och rektorerna på samarbetet kring utformningen av den fysiska miljön i ateljén? I studien användes kvalitativa semistrukturerade intervjuer som metod och studiens teoretiska ramverk är ett sociokulturellt perspektiv och rummet som den tredje pedagogen inom Reggio Emilia. LÄS MER

  5. 5. Effekter på proprioceptionen efter ett 4-veckors träningsprogram för manliga elitfotbollsspelare med tidigare fotledsdistorsion : En experimentell pilotstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Viktor Carlsson; Filip Cervin; [2023]
    Nyckelord :fotbollsspelare; fotledsdistorsion; ledpositionssinne; proprioceptionsträning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fotledsdistorsioner är en vanligt förekommande skada inom fotbollen. När fotledsdistorsioner sker blir proprioceptionen oftast nedsatt. Fotledsdistorsioner kan ha en påverkan på fotledens proprioception två år efter att skadan har skett och risken för att skada sig igen är större. LÄS MER