Sökning: "det livslånga och livsvida lärandet"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden det livslånga och livsvida lärandet.

  1. 1. Meningsfullt lärande för hållbar utveckling : Ett examensarbete om hur elever upplever hållbar utveckling genom ämnesintegrerad undervisning med en S.M.A.R.T-begreppsbaserad skolundervisningsform

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sofia Rundqvist; [2011]
    Nyckelord :Ämnesintegrering; hållbar utveckling; S.M.A.R.T; aktionsforskning; hem- och konsumentkunskap; svenska; undervisning; tematisk inlärning; erfarenhetsinlärning; systematisk inlärning; det livslånga och livsvida lärandet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att beskriva hur cirka 75 elever i årskurs åtta upplevde S.M.A.R. LÄS MER

  2. 2. Validering : Ett sätt att synliggöra informell kunskap

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för management

    Författare :Kajsa Waern; [2005]
    Nyckelord :Bemötande; förhållningssätt; kunskap; validering; Fristående kurs;

    Sammanfattning : Studien visar på hur informell kunskap blir synliggjord genom användandet av validering i skolmiljö. Inom ramen för dagens snabba samhällsutveckling ställs det höga krav på moderna, flexibla metoder för det livslånga, livsvida lärandet. Detta kräver att utbildningsanordnare är uppdaterade och förändringsbenägna i sitt ledarskap. LÄS MER

  3. 3. Flexibelt lärande : en organisatorisk och vuxenpedagogisk utmaning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Tomas Nilsson; [2005]
    Nyckelord :livslångt lärande; inlärning; vuxenutbildning; Adult education; permanent education; Vuxenutbildning; livslångt lärande; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den 1 januari 2002 bildades myndigheten "Nationellt centrum för flexibelt lärande" i Hässleholm. Myndighetens bildande innebar att flexibelt lärande på allvar etablerades som ett begrepp inom den svenska pedagogiska diskussionen. Syftet med uppsatsen är att studera innebörden av begreppet och undersöka hur begreppet etablerades. LÄS MER