Sökning: "det psykologiska kontraktet"
Visar resultat 1 - 5 av 74 uppsatser innehållade orden det psykologiska kontraktet.
1. Arbetsrelationen i en postpandemisk miljö : En kvalitativ studie om förändrade vanor och arbetsrutiner kopplat till distansarbete samt dess påverkan på relationen mellan chef och anställd
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : COVID-19 har lett till nya rutiner och preferenser för arbetets utförande och syftet med denna uppsats är undersöka om dessa blivit bestående och på vilket sätt det påverkat relationen mellan chef och anställd i en postpandemisk miljö. Studien bygger på intervjuer med tre chefer och tre anställda inom ett företag som till följd av pandemin förändrat sina arbetsrutiner till mer distansarbete. LÄS MER
2. Are energy companies keeping their part of the contract? : Investigating young knowledge workers’ interpretations of retention strategies
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Denna studie undersöker hur unga kunskapsarbetares intention att stanna hos sin arbetsgivare påverkas av strategier arbetsgivare använder för att behålla medarbetare, retention strategies. Studien behandlar teori relaterad till det psykologiska kontraktet, retention strategies och unga kunskapsarbetares arbetsrelaterade preferenser. LÄS MER
3. Det psykologiska kontraktet bland revisorsassistenter
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Dagens revisionskår lider av ett stort problem som hotar dess framtid. Sedan 1990 har antalet revisorer minskat från 4400 auktoriserade till 3300. En bakomliggande orsak till minskningen är revisorsassistenters avhopp. LÄS MER
4. Konsten att ha ett ledande arbetsgivarvarumärke som upplevs attraktivt i en konkurrenskraftig bransch
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologiSammanfattning : Det blir allt viktigare för organisationer att attrahera och behålla talanger, speciellt i konkurrenskraftiga branscher. En populär strategi för att attrahera och behålla medarbetare är arbetet med arbetsgivarvarumärket. Syftet med denna studie var att undersöka hur anställda upplever företagets arbetsgivarvarumärke. LÄS MER
5. Psykologiska kontrakt i plural : en kvalitativ studie av bemanningsanställda som har två arbetsgivare
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur det psykologiska kontraktet upplevdes för arbetstagare som hade fler än en arbetsgivare. Ett målinriktat bekvämlighetsurval tillämpades. Totalt deltog 10 respondenter, tre män samt sju kvinnor vars åldrar varierade mellan 23 och 40 år. LÄS MER