Sökning: "det utökade skyddet"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden det utökade skyddet.
1. Personlig integritet eller kontroll? En analys av de motstående intressen som finns för registerkontroll och dess förutsättningar som rekryteringsverktyg
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Criminal background checks, using the section 9 request (9 § lagen (1998:620) om belastningsregister), has increased tremendously the last 20 years. From 40 000 requests 2003 to 306 000 requests 2022. LÄS MER
2. När blir ett välkänt varumärke för väl känt? - En undersökning av uppgiftsskyldigheten i varumärkeslagen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : The aim of this thesis is to describe and analyze how the new article concerning the obligation to provide information within trademarklaw in chapter 1 article 18 in The Swedish Trademark Act, complement the provisions according the extended protection for well-known trademarks in chapter 1 article 10 first paragraph third point in The Swedish Trademark Act relative to the risk for trademark degeneration in chapter 3 article 1 second paragraph first point in The Swedish Trademark Act. The provision of the obligation to provide information aims at a different type of use than the business aspect which is already covered by the extended protection for well-known trademarks, therefore the provision in chapter 1 article 18 in The Swedish Trademark Act more comprehensive. LÄS MER
3. Hur mycket ska man behöva tåla? EU:s varumärkesrätt och varumärkesparodier
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Parodi är en uttrycksform med en dokumenterad existens som löper tillbaka till det antika Greklands dagar. Även om parodier är vanligast förekommande i relation till upphovsrättsskyddade verk, är stundtals även varumärken måltavlan för parodister. LÄS MER
4. Varumärkesintrång och yttrandefrihet – Om ideella organisationers möjlighet att använda kända varumärken i konst, kritik och varumärkesparodier
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Varumärken utgör en viktig kommunikationskanal för varumärkesinnehavaren. Det finns dock fler än varumärkesinnehavaren som vill kunna använda varumärket för att kunna förmedla olika typer av budskap, bl.a. ideella organisationer. LÄS MER
5. GDPR vs. PUL - En förbättring av skyddet för anställdas integritet?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Det saknas ett specifikt lagskydd för personlig integritet i anställningsförhållande. Frågan om speciallagstiftning på området har lyfts flertalet gånger men har aldrig resulterat i ny lagstiftning. LÄS MER