Sökning: "detaljhandel ekonomistyrning"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden detaljhandel ekonomistyrning.
1. Hur kommunicerar mellancheferna strategiskt? : Strategizing i dagligvaruhandeln
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Strategizing är vad människor i en organisation gör när de planerar och medverkar i aktiviteter som ska bidra till företagets riktning. Forskning inom strategizing har tidigare fokuserat på organisationens ledning, men även medarbetarperspektivet kan bidra till en bredare uppfattning, då medarbetarna ofta uppfattar strategisk kommunikation på ett annat sätt. LÄS MER
2. En omnikanal i harmoni : En studie om hur omniverksamheter proaktivt motarbetar kanalkonflikter
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Operations ManagementSammanfattning : Företag inom detaljhandeln behöver ständigt utvecklas för att bemöta kunders behov. I samband med digitaliseringen har omniverksamheter utvecklats, där främst e-handel och butiker integreras för att erbjuda kunder en sömlös shoppingupplevelse. Med omnikanalens tidigare utforskade fördelar, kommer även nackdelar som kanalkonflikter. LÄS MER
3. Ekonomistyrning och etablering inom detaljhandeln : En fallstudie på XXL sport och vildmark AB
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Bakgrund och problem: Detaljhandeln kännetecknas av dynamiska och svårförutsägbara förutsättningar, vilket medför att styrning av butikers lönsamhet samt etablering av nya butiker är två vitala aspekter för detaljhandelsföretag. XXL sport och vildmark har lyckats bli störst i Norden inom branschen, sportvaruhandeln, från det att företaget startades i Norge, 2001. LÄS MER
4. "If you never try, you'll never know" : En studie om strategisk utveckling och beslutsfattande i detaljhandelsbranschen
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Inledning: Teknologi har förändrat sättet som detaljhandlare gör affärer på ett fundamentalt plan. En av dessa förändringar är framväxten av multi- och omnikanalshandel. I strategiska förändringar sägs både information och verksamhetsstyrningen påverka vilka beslut som fattas. LÄS MER
5. Lika makt oavsett kön : En studie om kvinnornas styrelseandelar i de svenska börsbolagen
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO); Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)Sammanfattning : TITEL: Lika makt oavsett kön FÖRFATTARE: Felicia Jarl & My Nilsson HANDLEDARE: Thomas Karlsson EXAMINATOR: Petter Boye PROGRAM: Ekonomprogrammet och Detaljhandel & Service Management KURS: Företagsekonomi III – Examensarbete 2FE71E NIVÅ: Kandidatuppsats, 15 hp SYFTE: Syftet med studien är att studera styrelsesammansättningen, med avseende på kön, inom detaljhandel- och finansbranschen. Vi vill även belysa samt studera sambandet mellan kvinnlig representation i styrelserna och branschernas kunder samt anställda. LÄS MER