Sökning: "detaljhandel lokalisering"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden detaljhandel lokalisering.
1. Stadskärnan vs köpcentrum : En jämförande analys mellan kundbaserna
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för informationssystem och –teknologiSammanfattning : A strong trend in Swedish retail has been and is that an increased amount of trade is moved to external shopping malls. Several city lines are negatively affected and lose purchasing power when shopping malls are established and attract customers. LÄS MER
2. Detaljhandelns lokalisering av centrallager - studie av gemensamma grundtankar och vilka lokaliseringsfaktorer som är betydelsefulla
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka huruvida det finns någon gemensam grundtanke i den geografiska, fysiska platsen för valet av lokalisering av detaljhandelns centrallager. Detta görs genom att undersöka vilka lokaliseringsfaktorer som är betydelsefulla. LÄS MER
3. Covid-19-pandemins konsekvenser på svenskt näringsliv - en Space Syntax analys
Master-uppsats, Lunds universitet/FastighetsvetenskapSammanfattning : I december 2019 upptäckte smittskyddsmyndigheten i Kina ett helt nytt virus som senare skulle visa sig spridas och bryta ut till en pandemi över hela världen. Viruset har sedan dess fått namnet SARS-CoV-2 och bidrar till sjukdomen Covid-19. LÄS MER
4. E-handelns påverkan på svenska stadskärnor
Kandidat-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : Den elektroniska handeln (e-handeln) har under den senaste tiden haft en stadig positiv utveckling som vi idag börjar se påföljder av. E-handeln leder till förändrade konsumentbeteenden som påverkar den fysiska handeln, i media pratas det om butiksdöden och hur de svenska stadskärnorna ger vika för e-handelns inverkan. LÄS MER
5. En ny e-ra i bokbranschen? : En fallstudie av Akademibokhandeln & Adlibris
Kandidat-uppsats, Handelshögskolan BBSSammanfattning : Som huvudsyfte avser vi att undersöka vad som kännetecknar de synliga och osynliga kundfaktorerna i en traditionell butikskedja i jämförelse med en Internetaktör. Vi vill även få fram framgångsfaktorer för en traditionell butikskedja och en Internetaktör som ett delsyfte. LÄS MER