Sökning: "detaljhandel"

Visar resultat 6 - 10 av 330 uppsatser innehållade ordet detaljhandel.

  1. 6. Personaliserad marknadsföring inom dagligvaruhandel online i EU : En kvalitativ studie om hur svenska och tyska konsumenter uppfattar personaliserad marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Emelie Vedin; Mina Doderovic; [2023]
    Nyckelord :Personalized marketing; Perception; Online grocery stores; Sweden; Germany; GDPR.; Personaliserad marknadsföring; Uppfattning; Dagligvaruhandel online; Sverige; Tyskland; GDPR.;

    Sammanfattning : Personaliserad marknadsföring är betydelsefullt för e-handeln och dess framgång. “Personaliserad marknadsföring definieras som att designa och leverera skräddarsydda produkter och tjänster till enskilda kunder, personaliserad marknadsföring innebär med andra ord differentierade erbjudanden för enskilda kunder” (Chandra, Verma, Marc Lim, Kumar & Donthu 2022, s. LÄS MER

  2. 7. Digitalisering inom detaljhandeln : En fallstudie om hur digitalisering påverkar kundnära personal inom detaljhandeln

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Axel Sedin; Daniel Eriksson; Max Hedström; [2023]
    Nyckelord :Digitalization; retail; co-worker; employee; Digitalisering; detaljhandel; medarbetare; anställda;

    Sammanfattning : Datum: 2023-05-30 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Axel Sedin, Daniel Eriksson, Max Hedström Titel: Digitalisering inom detaljhandeln - En fallstudie om hur digitalisering påverkar kundnärapersonal inom detaljhandeln Handledare: Peter Ekman Nyckelord: Digitalisering, detaljhandel, medarbetare, anställda Forskningsfråga: Vilka aspekter påverkar medarbetarnas upplevelser av digitalisering inomdetaljhandeln? Syfte: Syftet med studien är att undersöka vilka drivande aspekter som påverkar attityden tilldigitalisering, samt hur detta påverkar kundnära personal på svenska detaljhandelsföretag. Studienhar ett särskilt fokus på medarbetares individuella upplevelser, både positiva och negativa, till vilka aspekter som är av värde för att acceptera teknologi. LÄS MER

  3. 8. Utvecklingen av Omnichannel inom detaljhandeln : En kvalitativ fallstudie av hur två större aktörer inom svensk detaljhandel ser på sina utvecklingsresor mot ett fullt utvecklat ekosystem för Omnihandel

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Andreas Sülau; [2023]
    Nyckelord :Omnichannel; Retail; Eco system; Digital affärsutveckling; Detaljhandel; Kundcentrerade affärsmodeller; Ekosystem;

    Sammanfattning : Detaljhandeln har under de senaste åren genomgått en genomgripande förändring och shopping har idag fått en helt annan innebörd än tidigare. Kundresan är inte längre en linjär process, utan är snarare ett ekosystem av olika försäljningsställen och kontaktvägar genom vilka kunden rör sig fritt mellan olika kanaler. LÄS MER

  4. 9. Emotionellt arbete som komplement till chefsrollen. : En vinjettstudie om butikschefer inom detaljhandeln och deras föreställningar om arbetsrelaterade scenarion.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Lina Petö-Jonasson; Awa Sarr; [2023]
    Nyckelord :Leadership; Emotional labour; Retail; Ledarskap; Emotionellt arbete; Detaljhandel;

    Sammanfattning : Vår studie undersöker butikschefer inom servicebranschen föreställningar om det emotionella arbete som de kan möta i sina dagliga arbetsuppgifter, samt om hur rollen kan påverkas utefter deras arbetsmiljö. Detta är en kvalitativ studie där vi har valt att använda oss av intervjuer utifrån vinjettmetoden. LÄS MER

  5. 10. Value Sensitive Future of Persuasive Technology in Retail : Multi-Stakeholder Approach

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Dominika Grossova; [2023]
    Nyckelord :persuasive technology; value sensitive design; ethics in HCI; multi-stakeholder appraoch; artificial intelligence; retail; övertygande teknologi; värdekänslig design; etik i HCI; flerpartsperspektiv; artificiell intelligens; detaljhandel;

    Sammanfattning : Persuasive technology is becoming increasingly prevalent in the retail industry, often to influence customer behaviours and increase sales. This study explores multi-stakeholder perspectives on the values, ethical considerations, and possible risks associated with the implementation of such persuasive technologies. LÄS MER