Sökning: "detaljhandelns utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden detaljhandelns utveckling.

  1. 1. Utvecklingen av Omnichannel inom detaljhandeln : En kvalitativ fallstudie av hur två större aktörer inom svensk detaljhandel ser på sina utvecklingsresor mot ett fullt utvecklat ekosystem för Omnihandel

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Andreas Sülau; [2023]
    Nyckelord :Omnichannel; Retail; Eco system; Digital affärsutveckling; Detaljhandel; Kundcentrerade affärsmodeller; Ekosystem;

    Sammanfattning : Detaljhandeln har under de senaste åren genomgått en genomgripande förändring och shopping har idag fått en helt annan innebörd än tidigare. Kundresan är inte längre en linjär process, utan är snarare ett ekosystem av olika försäljningsställen och kontaktvägar genom vilka kunden rör sig fritt mellan olika kanaler. LÄS MER

  2. 2. Vad får medarbetaren att stanna? : En kvalitativ studie om medarbetarens upplevelse av medarbetarskap i sin butik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Ida Liedberg; Felicia Berndtsson; [2023]
    Nyckelord :Co-workers; Co-workership; Co-workership wheel; staff turnover; retail trade; Swedish retail; Medarbetare; medarbetarskap; medarbetarskapshjulet; personalomsättning; detaljhandel; svensk detaljhandel;

    Sammanfattning : Bakgrund: Medarbetarskap är ett alltmer uppmärksammat begrepp som förekommer rikligt idet svenska arbetslivet. Medarbetarskap finns på alla arbetsplatser och det som skiljer åt är hur utvecklat det är. Den svenska handeln är näringslivets största arbetsgivare där detaljhandeln ingår. LÄS MER

  3. 3. Hantering av efterfrågevariationer i utgående transporter : En fallstudie om transporter & efterfrågevariationer hos Mejeriproducenten AB

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Fredrik Hall; William Smygegård; [2020]
    Nyckelord :Mejeriprodukter; FMCG; efterfrågevariationer; kapacitetsplanering; resursutnyttjande; ruttplanering; fyllnadsgrad;

    Sammanfattning : Bakgrund: Detaljhandelns utveckling har lett till en mer kundorienterad marknad. Samtidigt innehåller livsmedelsindustrin FMCG som kännetecknas av kort produktlivslängd och ledtid. Det innebär att företagen måste vara beredda på variationer i efterfrågan. Dessa efterfrågevariationer försvårar arbetet mot jämna materialflöden. LÄS MER

  4. 4. Stadskärnors utveckling i relation till detaljhandeln : en studie om hur konsumtionsförändringar inom detaljhandeln påverkar stadskärnors utveckling och attraktivitet som handels- och mötesplats

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Ulrika Ebelin; [2020]
    Nyckelord :stadskärna; detaljhandel; centrumutveckling; stadsutveckling; konsumtionsförändringar; mötesplats; handelsplats;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur stadskärnans utveckling påverkas av förändrade konsumtionsvanor inom detaljhandeln, så som nyttjande av ehandel och köpcentra. De centrala delarna av svenska städer har sedan medeltiden varit präglade av detaljhandeln, vilken har utvecklats från torgens marknader till butiker, varuhus och köpcentra samt vidare till det senaste; e-handeln (Bergman, 2003; Kärrholm och Nylund, 2011; Bruvik, 2019). LÄS MER

  5. 5. Investeringar för en digital framtid : En kvalitativ fallstudie av företag inom detaljhandelns arbete med investeringar i AI-teknik

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Rina Rosengren Bouius; Olov Wicklund Lindroth; [2020]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; digitizing; retail; clothing; IT-investment; Stakeholder Theory; Resource Dependency Theory; Artificiell intelligens; digitalisering; detaljhandel; konfektion; IT-investering; Stakeholder Theory; Resursberoende-teorin.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to in depth examine how two companies in retail business work with investments in AI and similar technology and to investigate what role these investments had for the two companies. Retail plays an important role in the Swedish economy and accounts for one tenth of Sweden's GDP. LÄS MER