Sökning: "detaljhandelsbranschen"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade ordet detaljhandelsbranschen.

  1. 1. Is the media just a copycat or a watchdog?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anna Raunio; Alice Johansson; Emilia Külick; [2023]
    Nyckelord :Business and Economics;

    Sammanfattning : Nyckelord: Media, väktare, vakthund, informationsförmedlare, tystnad Studiens syfte: Syftet med studien är att utvärdera hur väl media uppfyller sin roll som väktare i sin vardagliga rapportering i Sverige. För att ta reda på detta undersöks även om det skiljer sig mellan affärspress och annan media, samt vad det innebär för medias väktarroll när de inte rapporterar alls. LÄS MER

  2. 2. Styra för att stärka – En kvalitativ studie om hur organisationer inom detaljhandelsbranschen styr mot medarbetarskap och ökat ansvar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Adam Paulsson; Ebba Törnqvist Forsberg; [2023]
    Nyckelord :medarbetarskap; ansvar; empowerment; psykologisk empowerment; strukturell empowerment;

    Sammanfattning : Inom den personaltäta och snabbföränderliga detaljhandelsbranschen ökar medarbetarnas behov av att inkluderas i beslutsfattande och ta mer ansvar. Detta väcker frågor om hur organisationer arbetar med att skapa mening, öka inflytande och ansvar för att främja medarbetarskap. LÄS MER

  3. 3. Value Sensitive Future of Persuasive Technology in Retail : Multi-Stakeholder Approach

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Dominika Grossova; [2023]
    Nyckelord :persuasive technology; value sensitive design; ethics in HCI; multi-stakeholder appraoch; artificial intelligence; retail; övertygande teknologi; värdekänslig design; etik i HCI; flerpartsperspektiv; artificiell intelligens; detaljhandel;

    Sammanfattning : Persuasive technology is becoming increasingly prevalent in the retail industry, often to influence customer behaviours and increase sales. This study explores multi-stakeholder perspectives on the values, ethical considerations, and possible risks associated with the implementation of such persuasive technologies. LÄS MER

  4. 4. E-handelns påverkan på organisering av försäljningsprocessen i ett detaljhandelsföretag i Skåne : En fallstudie av ett e-handelsföretag i Skåne

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Kaled Sacad Cali; Rashid Ahmeti; [2023]
    Nyckelord :E-handel; detaljhandel; förändring; digital kompetens; organisation och arbetsmetoder;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker e-handelns påverkan på organisering av arbete och digital kompetens inom detaljhandeln. Studien tar upp även att e-handeln är ett relativt nytt koncept som har förändrat de traditionella former av ekonomiska aktiviteter inom detaljhandeln. LÄS MER

  5. 5. Kan jag hjälpa dig med något? - En fallstudie om H&M-anställdas upplevda förutsättningar för motivation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Lovisa Järlström; Axel Nyblom; [2022]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : Detaljhandelslandskapet har under de senaste åren förändras på grund av digitaliseringens utveckling och då fysiska butiker står inför stora utmaningar kan motiverad personal ses som en allt viktigare resurs. H&M är en viktig aktör för den svenska detaljhandelsbranschen och denna studie syftar därför till att undersöka hur butiksanställda på H&Ms butiker upplever sina förutsättningar för att skapa motivation. LÄS MER