Sökning: "development of motor skills"

Visar resultat 21 - 25 av 79 uppsatser innehållade orden development of motor skills.

  1. 21. ”Det man gör med kroppen, fastnar i knoppen” : En kvalitativ undersökning om verksamma förskollärares arbete med motorisk utveckling i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Frida Åberg; Frida Rosén; [2021]
    Nyckelord :Motor skills; motor skills training; motor skills developement; physical development; learning; mental development; Motorik; motorisk träning; motorisk utveckling; fysisk utveckling; lärande; psykisk utveckling;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur sju förskollärare tolkar och arbetar med barns motoriska träning i den pedagogiska verksamheten samt om hur de anser att barns motorik påverkar utveckling och lärande. Den empiriska undersökningen utgår från en kvalitativ ansats med semistruktuerade intervjuer utifrån två frågeställningar: Hur resonerar förskollärare om motorisk träning kopplat till barns utveckling och lärande? Samt På vilka sätt utmanas barnen till motorisk träning på förskolan, enligt förskollärarna?. LÄS MER

  2. 22. Dansens roll i förskolan : En studie om verksamma förskollärares erfarenheter och förhållningssätt till att arbeta med dans som lärprocess i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Theresa Långkvist; [2021]
    Nyckelord :dance; preschool; learning; preschool teachers experience; and approach; dans; förskola; lärande och utveckling; förskollärares erfarenhet och förhållningssätt;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the experiences and attitudes of preschool teachers towards work with dance as a learning process. The questions asked to answer the purpose were: How do active preschool teachers work with dance as a learning process in preschool? According to active preschool teachers, what is the purpose of working with dance as a learning process in preschool? What factors or reasons do active preschool teachers believe are behind the choices that are made regarding the work with dance as a learning process in preschool? The ambition is that the survey will contribute with knowledge and understanding of the role of dance in preschools today and that it will provide inspiration for the development of dance in the activities. LÄS MER

  3. 23. Tekniska hjälpmedel inom demensvården : En beskrivande litteraturstudie om sjuksköterskors erfarenheter av tekniska hjälpmedel inom demensvården

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Lisa Andersson; [2020]
    Nyckelord :assistive technology; dementia; experiences; nursing care; demens; erfarenheter; omvårdnad; tekniska hjälpmedel;

    Sammanfattning : Bakgrund: Diagnosen demens förekommer världen över och i framtiden förutses antalet drabbade stiga i takt med att livslängden ökar. Demens är en diagnos som innefattar olika symptom. Symptom uppkommer i samband med sjukdomar eller skador i olika delar av hjärnan och den drabbade kan uppleva problem med att hantera sin tillvaro. LÄS MER

  4. 24. Fartreglage för elektriska båtar

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Amira Kvist; Petter Elnerud; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna rapport redovisar det genomförda projektarbetet att utveckla ett fartreglage för elektriska båtar. Uppdragsgivaren var företaget GreenStar Marine och projektet gjordes som ett kandidatexamensarbete inom Teknisk Design på Kungliga Tekniska Högskolan. LÄS MER

  5. 25. Samtal om barnens egna bilder- ur ett förskollärarperspektiv : En fenomenologisk studie om förskollärarnas upplevelse av sina samtal med barn om barns egna bilder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Johanna Hasselmark; [2020]
    Nyckelord :Conversations about artworks; Phenomenographic onset method; free creation in preschool; aesthetical learning; preschool teachers; Bildsamtal; fenomenografisk metodansats; estetiskt lärande; fritt skapande; förskollärare;

    Sammanfattning : The aim of this study is to gather knowledge about how preschool teachers talk to children about the children’s own drawings. The purpose and the questions at issue is made from a phenomenological perspective on learning, this means that it´s the preschool teachers experience of the phenomenon of conversing with the children about their pictures that is going to be examined. LÄS MER