Sökning: "development of reading comprehension"
Visar resultat 21 - 25 av 206 uppsatser innehållade orden development of reading comprehension.
21. Kognitiva och praktiska strategier för en ökad läsförståelse : En systematisk litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : This literature review was conducted to identify strategies that lead to increased reading comprehension by addressing the research question “What cognitive and practical strategies are presented in research to increase students' reading comprehension in elementary school?”.Reading comprehension is crucial for students in school as well as for people in general. LÄS MER
22. Formativ bedömning och läsutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : This review takes its starting point in reading development and formative assessment. The purpose has been to investigate how the work regarding this interest can take form in practice. LÄS MER
23. Hur högläsning i klassrummet kan gynna språkinlärning och språkutveckling hos eleverna i åldrarna 6–10 år : En kunskapsöversikt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : This study aimed to analyze scientific articles on reading aloud to see what the research says about the success factors in the classroom that affect ages six to ten years. To investigate the articles for the area of investigation, Eriksson-Barajas et al. (2013) were used as the starting point for the method. LÄS MER
24. ChatGPT as an assistive technology to enhance reading comprehension for individuals with ADHD
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Recent advances in artificial intelligence and natural language processing have led to the development of new assistive technologies for people with disabilities. This study builds on these advancements to investigate whether the AI-driven chatbot ChatGPT can assist individuals with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in better comprehending and recalling written text. LÄS MER
25. ”Nackdelar… finns det?!” : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om sagans betydelse i svenskundervisning för skolans yngre åldrar.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Sagor är en av flera texttyper elever ska få ta del av under sin skolgång och sagan kan användas på flera sätt samt för olika syften. Denna kvalitativa studie syftar till att bidra med kunskap om sagans didaktiska potential i svenskundervisningen i förskoleklass och årskurs 3. LÄS MER