Sökning: "developmental phonological disorder"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden developmental phonological disorder.

  1. 1. Listening Difficulties in children with Developmental Phonological Disorder : A survey of parents' perception of their children's listening abilities.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Ellika Forsberg; Lotta Ohtamaa; [2019]
    Nyckelord :Developmental Language Disorder; DLD; Developmental Phonological Disorder; DPD; ECLiPS; listening difficulties.;

    Sammanfattning : Background/Aim: The British questionnaire ECLiPS (Evaluation of Children’s Listening and Processing Skills; Barry & Moore, 2015) aims to profile listening difficulties in children. The questionnaire consists of 38 statements, divided into five subscales, and a short survey with six questions about general health. LÄS MER

  2. 2. En studie av ordinlärning med elever i årskurs 3 : Påverkan av fonotaktisk sannolikhet och grannskapstäthet på ordinlärning samt koppling till fonologisk medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Elisabet Hillerström; Erika Stensson; [2019]
    Nyckelord :word learning; phonotactic probability; neighbourhood density; vocabulary; phonological awareness; verbal short-term memory; Ordinlärning; fontaktisk sannolikhet; grannskapstäthet; vokabulär; fonologisk medvetenhet; verbalt arbetsminne;

    Sammanfattning : Examensarbetet bygger på tidigare forskning som visat att två egenskaper hos ord, hög/låg fonotaktisk sannolikhet och hög/låg grannskapstäthet, kan påverka ordinlärning hos vuxna och barn. I examens­arbetet upprepas ett ordexperiment som tidigare genomförts i USA och Neder­länderna. LÄS MER

  3. 3. Ordflöde och läsförmåga hos studenter med och utan dyslexi : En undersökning av FAS, djurflöde och verbflöde

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Zeinab Shareef; [2017]
    Nyckelord :verbal fluency; semantic fluency; action fluency; letter fluency; developmental dyslexia; phonological awareness; RAN; rapid automatized naming; ordflöde; semantiskt ordflöde; FAS; djurflöde; verbflöde; fonologiskt ordflöde; fonologisk medvetenhet; fonologisk förmåga; dyslexi; snabb automatiserad benämning;

    Sammanfattning : Bakgrund och syfte. Ordflödestest undersöker en persons förmåga att generera så många ord som möjligt under en minut. Orden kan börja på en viss bokstav eller tillhöra en särskild kategori. FAS är ett vanligt ordflödestest där orden som ska genereras börjar på bokstäverna F, A och S. LÄS MER

  4. 4. Procedurellt minne hos universitetsstuderande med dyslexi

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Janina Pierre; Josefine Toreheim; [2014]
    Nyckelord :developmental dyslexia; procedural memory; implicit sequence learning; consolidation; alternating serial reaction time task; the procedural deficit hypothesis; dyslexi; procedurellt minne; implicit sekvensinlärning; konsolidering; alternating serial reaction time task; the procedural deficit hypothesis;

    Sammanfattning : Dyslexi är en form av läs- och skrivsvårighet som inte kan förklaras av t.ex. bristfällig undervisning, låg begåvning eller synproblem. Orsaken till dyslexi anses vanligen vara nedsatt förmåga av fonologiskt processande. LÄS MER

  5. 5. From ‘tota’ to ‘sofa’: An intervention study of six children with phonological disorder

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Agneta Berntsson; Nanna Palle; [2012-01-24]
    Nyckelord :fonologisk språkstörning; individuellt anpassad intervention; intervention; single-subject design; developmental phonological disorder; individually adjusted therapy;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate a commonly applied intervention model for treating phonological processes in Swedish pre-school children. Six children between 4;1 and 5;7 years old with similar developmental phonological disorder (PD) received an individually adjusted intervention including, to a varying extent, articulatory, phonological and meta-phonological approaches. LÄS MER