Sökning: "deviant representations"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden deviant representations.

  1. 1. Porträttet av invandrare i svensk media

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Muamera Avdic; [2024]
    Nyckelord :invandrare; integration; stereotyper; media; invandring; Social Sciences;

    Sammanfattning : Today’s media form an essential part of how we understand the world around us. The purpose of the study is to investigate in which negative ways immigrants are presented in news articles Aftonbladet, Expressen and Dagens Nyheter during the period 2016-2023. LÄS MER

  2. 2. Shia-islams framställning : En innehållsanalys av de sunnitiska YouTubers Mohammed Hijab och Imran Ibn Mansurs framställning av shiitisk islam

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Nadia Ali; [2023]
    Nyckelord :social media; mediatization; influencer; Shia Islam; Sunni Islam; Salafi movement; Othering;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how two Sunni Muslim social media influencers depict and represent Shia Islam through their YouTube videos. To aid the research two questions were formulated:  1. How are Shia Islam and Shia Muslims represented by Imran Ibn Mansur and Mohammed Hijab? 2. LÄS MER

  3. 3. Det företagsekonomiska könet : En kritisk diskursanalytisk studie av maktförhållanden i arbetslivet ur ett genusperspektiv i svensk media

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mimmi Forsberg; Johanna Grönlund; [2022]
    Nyckelord :Gender; Power; Discourse Analysis; Inequality; Fairclough; Genus; Makt; Diskursanalys; Ojämlikhet; Fairclough;

    Sammanfattning : Datum: 2022-05-30 Nivå: Magisteruppsats Företagsekonomi, 15hp Akademi: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Högskola Författare: Johanna Grönlund (29/03/13), Mimmi Forsberg (96/04/29) Titel: Det företagsekonomiska könet: En kritisk diskursanalytisk studie av maktförhållanden i arbetslivet ur ett genusperspektiv i svensk media Handledare: Magnus Linderström Nyckelord: Genus, Makt, Diskursanalys, Ojämlikhet, Fairclough Forskningsfrågor: Hur etablerar diskursiva praktiker framställningar om genus i arbetslivet? Hur har diskursen i svensk media manifesterat och reproducerat maktförhållanden kring genus i arbetslivet? Syfte: Utifrån en kritisk teoretisk ansats analysera hur genusdiskursen har framställts i svensk media. Detta för att se hur språket har förmedlats och kan tänkas manifestera maktförhållanden kring kvinnligt i förhållande till manligt i arbetslivet. LÄS MER

  4. 4. Influencers på Instagram, marknadsförare eller normbrytare? : En kvalitativ studie om stereotyper på influencers Instagramkonton.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Ella Bensch; Daniel Arnkvist; [2021]
    Nyckelord :Instagram; influencer; stereotypes; norms; gender; femininity; masculinity;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate whether traditional advertising strategies exist on social media posts made by Swedish fashion influencers. Furthermore the aim was also to identify any differences and similarities between influencers on Instagram. LÄS MER

  5. 5. Sanningen bakom idrottskvinnornas framgång: tårterapi och känslostormar : En kvalitativ studie om genus och stereotyper inom sportjournalistiken i Sverige

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Rebecka Nyberg; [2021]
    Nyckelord :semiotik; sportjournalistik; genus; trivialisering; ambivalens; infantilisering; marginalisering; stereotyper;

    Sammanfattning : Purpose: This study aims to illustrate underlying stereotypes and gender ideals that exist in society when sportswomen are represented in sports media. Research question: How do sportswomen get portrayed by the media and what gender ideals exist in media’s representation of the athletic woman? Work questions: Does there exist any differences when athletic women and men are represented in the media?Are there any signs of trivialization, ambivalence or infantilization in media’s representations?Which stereotypes are possible to see in media’s representations?Theories: Gender theory, infantilization, trivialization, ambivalence Method: In this study, we have used a semiotic analysis as method and the semiotic tools denotation, connotation, anchoring, relaying and the character types icon, index and symbol. LÄS MER