Sökning: "dewey fritidshem"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden dewey fritidshem.

  1. 1. Kvalitet från en moralisk synvinkel : En kvalitativ studie om två kommuners riktlinjer för fritidshemmets systematiska kvalitetsarbete

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ellen Smålander; [2023]
    Nyckelord :Kvalitet; systematiskt kvalitetsarbete; fritidshem; moral; John Dewey;

    Sammanfattning : The aim of this qualitative study is to understand the description of quality, for the leisure center,as highlighted in two Swedish municipalities' policy documents for systematic quality work,and to interpret and understand which basic moral views these descriptions of quality express.The study takes its point of departure in a hermeneutic approach, where documents have beenexamined through a content analysis and data have been analyzed with inspiration from JohnDewey's theory of moral. LÄS MER

  2. 2. Fritidshemmet som demokratisk arena : Ett samtida perspektiv på fritidshemmets demokratiska uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Christopher Alshammar; [2021]
    Nyckelord :democracy; leisure centers; students interests; students needs; John Dewey; demokrati; fritidshem; elevers intresse; elevers behov; John Dewey;

    Sammanfattning : Based on the American philosopher John Dewey's (1859–1952) theoretical framework linked to the role of democracy in education, the purpose of this qualitative study is to explore the role of democracy in the contemporary leisure center, which, according to the current curriculum, should be based on students' experiences, interests and needs. Through interviews and observations, the study describes the educators 'perspectives and work with democracy, as well as how the students' experiences, interests and needs are mapped and manifested in the activities. LÄS MER

  3. 3. Likheter och skillnader i arbete med digitala verktyg på grundskola och grundsärskola i ljuset av aktuella utvecklingspedagogiska teorier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Natalia Guzowska; [2021]
    Nyckelord :Digitalization; digital tools; compulsory school; compulsory school for pupils with learning disabilities; school-age educare; ICT; Digitalisering; digitala verktyg; digital teknik; grundskola; grundsärskola; fritidshem; IKT; Digitalization; digital tools; compulsory school; compulsory school for pupils with learning disabilities; school-age educare; ICT;

    Sammanfattning : Denna studie belyser likheter och skillnader i användningen av digitala verktyg på grundskola och grundsärskola. Med tanke på att dessa två olika verksamheter där både läroplan, arbetssätt samt resurser skiljer sig åt markant vill jag ta reda på vad det egentligen är som är orsaken till en obalans i arbetet med digitala verktyg samt hur stor chans till en likvärdig utbildning eleverna får utifrån deras tillhörighet till olika skolformer. LÄS MER

  4. 4. Konflikthantering i fritidshemmet : En litteraturöversikt riktad till möjligheterna att hjalpa eleverna att utveckla sin förmaga att lösa konflikter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Halla Ólafsdóttir Krantz; [2020]
    Nyckelord :Elever; Konflikt; Konflikthantering; Litteraturstudie; Lärare i fritidshem; Social utveckling;

    Sammanfattning : I detta arbete diskuteras elevernas förmåga att lösa konflikter och hur lärare inom fritidshemmet kan förbättra den kompetensen. Arbetet är grundad på en systematisk litteraturstudie baserad på fyra empiriska studier som ämnar att svara på arbetets syfte och frågeställningar. LÄS MER

  5. 5. En studie om det kompletterande uppdraget på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fredrik Liljeqvist; Jawad Jawdanisami; [2020]
    Nyckelord :Fritidshem; Upplevelsebaserad; Situationsstyrd; Informellt lärande; Icke-formellt lärande; Dewey; Komplettera skolan;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka om och i så fall hur fritidspedagoger/grundlärare mot fritidshem arbetar med det kompletterande uppdraget. Studien grundar sig utifrån en av skolinspektionens kvalitetsgranskningar som pekar på att ett flertal fritidshem har en stor potential att höja kvalitén på sin undervisning och därigenom stimulera elevernas utveckling och lärande. LÄS MER