Sökning: "diagnos avvikelse normalitet"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden diagnos avvikelse normalitet.
1. "Det handlar många gånger om att vidga lärarnas kategoriska perspektiv och se det mer relationellt" : - En kvalitativ studie om speciallärares och specialpedagogers ef´rfarenheter av diagnosers betydelse för elever i grundskolan
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien var att fördjupa kunskapen om speciallärare och specialpedagogers erfarenheter av arbete med elever med tillskrivna diagnoser i skolan. Ett särskilt fokus ägnades åt frågan på vilket sätt diagnoser uppfattades påverka elevers förutsättningar i skolan. LÄS MER
2. Professionens makt : En kritisk diskursanalys om normalitet, avvikelse och tolkningsföreträde
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Ternström, Philip (2022). Professionens makt: en kritisk diskursanalys om tolkningsföreträde, normalitet och avvikelse. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
3. ASPERGER. IDENTITET OCH SJÄLVBILD MELLAN NORMALITET OCH AVVIKELSE
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Antalet neuropsykiatriska diagnoser och antal personer som diagnostiseras har ökat de senaste året. Diagnostiseringen kan dock ha djupare betydelse och bidra till stigmatisering och utanförskap, men samtidigt medföra stöd och ge identitet och samhörighet. LÄS MER
4. "Alla barn är mer eller mindre i behov av särskilt stöd" : En kvalitativ studie med fokus på barn i behov av särskilt stöd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Studiens syfte är att belysa begreppet barn i behov av särskilt stöd. Detta har vi granskat genom att undersöka förskolepersonalens uppfattningar om vilka barn som kan tänkas vara i behov av särskilt stöd och hur arbetet med dessa barn i förskolan ser ut, samt vilket stöd dessa barn kan få. LÄS MER
5. ADHD - en del av identiteten? : En kvalitativ studie om kvinnors & mäns upplevda identitetsprocess i samband med diagnosen ADHD
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/SociologiSammanfattning : Att ha ADHD är en diagnos som blir allt vanligare och talas mer om i samhället. Genom denna kvalitativa intervjustudie har vi avsett att undersöka hur vardagen ser ut för de med ADHD samt hur ADHD påverkar individers identitetsskapande utifrån normer, diagnos och kön. LÄS MER