Sökning: "diagnos för vem"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden diagnos för vem.

  1. 1. Vem är jag när minnet sviker mig? Att leva med tidig demenssjukdom

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Anna-Karin Aronsson; [2023]
    Nyckelord :Alzheimers sjukdom; Självbiografi; Tidig demenssjukdom; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den vanligaste demenssjukdomen är Alzheimers sjukdom. Att utveckla tidig demenssjukdom före 65 års ålder kallas också för Young-onset dementia YOD. LÄS MER

  2. 2. ARBETSTERAPEUTERNAS STANDARDISERADE ARBETE INOM EN NY DIAGNOS PÅ ETT AKUTSJUKHUS Motiv och utmaningar vid framtagning av arbetssätt

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Daniela Stattin; [2022-08-17]
    Nyckelord :Standardisering; arbetssätt; individuella bedömningar; arbetsterapeuter; postcovid;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med magisteruppsatsen är att förstå vad standardisering av arbetssätt med postcovidpatienter på ett akutsjukhus kan innebära för arbetsterapeuterna. Teori: I uppsatsen analyseras teoretiska begrepp och dessa är standardisering av Timmermans och Berg, formalisering och bedömning av Bohlin och Sager samt mekanisk objektivitet av Porter. LÄS MER

  3. 3. ‘’Vem planerar ni för? Planera alltid för den som har svårast’’ : Fritidslärares uppfattningar och vad de upplever betydelsefullt med elever som har diagnoser inom npf i fritidshemmet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Annicka Melin; Frida Tägt; [2022]
    Nyckelord :Elever med npf; fritidshem; fritidslärare; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar;

    Sammanfattning : Elever har rätt till en utifrån sina behov anpassad verksamhet. Idag är fritidshemmet lite beforskat, vilket gör att hur arbetet med elever inom npf (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar) ser ut i fritidshemmet är ganska outforskat. LÄS MER

  4. 4. ADHD-begreppet ur ett specialpedagogiskt perspektiv : Hur arbetar lärare praktiskt i skolan när elever diagnosticerats?

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Gunnel Sundström; [2022]
    Nyckelord :ADHD; arbetssätt; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; specialpedagogik;

    Sammanfattning :   Syftet med denna studie är att belysa hur pedagoger och lärare arbetar för att ge stöd till elever som diagnosticerats med ADHD. Frågeställningen som jag ville besvara är kan man dela in lärarnas synsätt på eleverna i ett relationellt och kategoriskt perspektiv? Metoden var intervju och resultatet pekar i en viss riktning på hur lärarna arbetar för att hjälpa elever som diagnosticerats med ADHD. LÄS MER

  5. 5. Vem är jag idag? : Att leva med bipolär sjukdom

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Mathilda Söderlund; Karl Reis; [2022]
    Nyckelord :Bipolär sjukdom; lidande; psykisk sjukdom; självbiografi; kvalitativ metod; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Bakgrund: Bipolär sjukdom är en livslång sjukdom som kännetecknas av ett kraftigt pendlande i allmäntillståndet till följd av växlingar mellan mani och depression. Enligt statistik har ca 1,8% av befolkningen bipolär sjukdom. Sjukdomen är kronisk och kontinuerliga återfall är vanligt. LÄS MER