Sökning: "diagnoser inom skola"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden diagnoser inom skola.

  1. 1. NPF-mödrars livsvärld. Om känslor kring diagnostisering och bemötande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Vanesa Lunde; [2023-03-22]
    Nyckelord :NPF; ADHD; autism; mödrar;

    Sammanfattning : Syfte: Den här studiens syfte är att belysa och problematisera motsättningarna mellan samhällets förväntan på barns utveckling och NPF-mödrars känsla av osäkerhet och otillräcklighet, som byggs upp i mötet med omgivningens krav. Genom detta ämnar studien ge förslag till förbättringar gällande bemötande från vård och skola gentemot föräldrar, samt andra övergripande förbättringar i samhället för att minska den snäva syn på normalitet som råder. LÄS MER

  2. 2. Lärares syn på digitala prov i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Jonnie Stoltz; [2023]
    Nyckelord :SAMR-modellen; digitalisering; högstadiet; skola; teknologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur digitala verktyg används som bedömningsmetod inom  matematik på högstadiet. Studien genomfördes som en kombination av en kvantitativ enkätstudie med 67 matematiklärare på högstadiet och fyra kvalitativa intervjuer med matematiklärare på högstadiet. LÄS MER

  3. 3. UNGA SOM VARKEN ARBETAR ELLER STUDERAR : En kvalitativ studie av det kommunala aktivitetsansvaret utifrån studie- och yrkesvägledares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Nicole Galvez; Sofie Lindberg; [2023]
    Nyckelord :motivation; ungdomar; studieavbrott; KAA;

    Sammanfattning : Alla kommuner har enligt skollagen ett aktivitetsansvar, vilket innebär att unga under 20 år som varken arbetar eller studerar ska erbjudas lämpliga individuella åtgärder. Detta kallas kommunala aktivitetsansvarets vars uppgift är att motivera individen till att börja eller återgå till skolan. LÄS MER

  4. 4. Inkluderande undervisning i svenskämnet – hur tänker lärarna?

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Emilie Magnusson; Lina Strandberg; [2022]
    Nyckelord :Inkludering; individanpassning; sociokulturellt perspektiv och svenskämnet;

    Sammanfattning : Tanken om en skola för alla innebär att alla elever ska erbjudas samma möjlighet till lärande. Inkluderingstanken gör att skolans kompensatoriska uppdrag sätts på prov genom att varje elev behöver en undervisning formad efter elevens behov. LÄS MER

  5. 5. En studie om lärares syn på arbetet med särskilt begåvade elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Paulina Gatu; Jennie Borgstedt; [2022]
    Nyckelord :Särskild begåvning; stöttning; upptäcka; individuella anpassningar; utmaningar;

    Sammanfattning : I svensk skoldebatt diskuteras det om bristande stöd och för låg kunskap kring hur skolan kan stötta särskilt begåvade elever att utvecklas på sin nivå. År 2010 trädde lagen om elevers rättighet att utvecklas så långt de kan in, vilket kom att synas i läroplanen år 2011. LÄS MER