Sökning: "diagnosmaterial matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden diagnosmaterial matematik.
1. Speciallärares arbete med elever i matematiksvårigheter : En intervjustudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte är att skaffa kunskap genom att undersöka verksamma speciallärares uppfattningar om matematematiksvårigheter och bästa möjliga stöd för elever i matematikssvårigheter. I denna studie har kvalitativ forskningsansats valt som utgångspunkt. Datainsamlingsmetoden i denna studie är en kvalitativ semistrukturerad intervju. LÄS MER
2. ”Det finns ingenting som heter 10 minuter i halv” : En studie om andra- och tredjeklassares färdigheter och strategier för klockavläsning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilka färdigheter och strategier elever i grundskolans årskurs 2 och 3 i fyra klasser visar vid avläsning av den analoga och den digitala klockan. Den teoretiska utgångspunkten var variationsteorin. LÄS MER
3. Det är viktigt för mig att veta vad de kan : En studie om hur diagnoser imatematik kan användas som stöd i bedömningar.
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : InledningDet finns många olika användningsområden och arbetssätt när det gäller diagnoser. Undermin verksamhetsförlagda utbildning har jag stött på olika sätt att använda dem på menframförallt har jag mötts av att eleverna gör diagnosen när de är klara med kapitlet och sedanarbetat vidare i läroboken. LÄS MER
4. Matematiksvårigheter : En studie om hur lärare upptäcker och stöttar elever i matematiksvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)Sammanfattning : Alla elever ska få en likvärdig utbildning och undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Vissa elever har inga svårigheter med att nå målen i matematik. Medan andra hamnar i matematiksvårigheter och behöver därför extra stöd för att uppnå kunskapskraven för årskurs tre. LÄS MER
5. Kunskapsdiagnos i matematik – något att räkna med? : En kvalitativ studie av lärares och rektorers tankar kring kunskapsdiagnos i de tidiga åren.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematikdidaktik (MD)Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa lärares och rektorers tankar kring diagnostisering av elever i de tidiga skolåren vid användande av Skolverkets diagnosmaterial Diamant, som riktar in sig på den förberedande aritmetiken. Studien har en kvalitativ ansats med semistrukturerad intevju som metod. LÄS MER