Sökning: "dialog i förskolan lek"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden dialog i förskolan lek.

  1. 1. Förskolans uppgift att främja barns hälsa : Förskollärarens implementering av, och syn på, det hälsofrämjande arbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Alva Somero; [2024]
    Nyckelord :Barn; förskollärare; hälsofrämjande; KASAM; välbefinnande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att öka kunskap om förskollärares implementering av, och syn på, det hälsofrämjande arbetet i förskolans verksamhet. Studien tar avstamp i det sociokulturella- och salutogena perspektivet. LÄS MER

  2. 2. Att undervisa de yngsta barnen i förskolan i matematik : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Rey Ann Mangano Alapre; Maryna Hordiyenko; [2022]
    Nyckelord :Matematik; undervisning; yngsta barnen; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med syftet att bidra med kunskap om hur förskollärare undervisar de yngsta barnen i matematik i förskolan. Syftet konkretiseras med två forskningsfrågor. Samtalsintervju  i form av semistrukturerade intervjuer har genomförts med sex förskollärare från olika kommuner i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Leksaker som tillåter barn att utforska känslor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Industridesign

    Författare :Lina Sjölander; [2021]
    Nyckelord :leksak; emotionell kompetens; utforska känslor; barns emotionella utveckling; kommunicera genom lek; grundkänslor; primära känslor; kommunikation; pedagogisk leksak;

    Sammanfattning : Mitt mål är att jobba med ett produktkoncept mot förskolan och skapa en leksak som välkomnar utforskande av känslor. Min önskan är att pedagoger och barn medvetet ska använda leksaken till att öppna upp dialog om känslor. LÄS MER

  4. 4. Barns icke-verbala kommunikation i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av arbete med barn i förskolan som inte har ett verbalt språk

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linda Benazic; Shumaila Kiran; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; Kommunikation; lek; lärande; lärmiljö; samspel; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares erfarenheter av att arbeta med barn i förskolan som inte har ett verbalt språk. Våra forskningsfrågor är: Hur arbetar förskollärarna med barn som inte har ett verbalt språk i förskolan, hur organiserar förskollärarna den språkliga lärmiljön för att främja dessa barns språkutveckling och vilka erfarenheter har förskollärarna när det gäller betydelsen av barnens samspel med andra för deras språkutveckling. LÄS MER

  5. 5. Exkludering utifrån ett omsorgsetiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Hidajet Maksuti; [2020]
    Nyckelord :barn; bekräftelse; dialog; exkludering; förhållningssätt; förskollärare; omsorg; pedagog; uppmärksamhet; ömsesidighet.;

    Sammanfattning : Abstract Förskolans läroplan (2018) betonar att alla barn ska ges möjlighet att delta, utifrån egna förmågor och förutsättningar, i gemensamma lekar. Arbetslaget i förskolan ska vara närvarande för att uppmärksamma faktorer som begränsar leken. LÄS MER