Sökning: "dialog i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 167 uppsatser innehållade orden dialog i förskolan.

  1. 11. "Tjejer kan inte spela fotboll" : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om traditionella könsroller och deras arbete för att motverka det.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Filippa Strömbom; Lina Lindblad; [2023]
    Nyckelord :Förskola; könsroller; förskollärare; arbetssätt; genus;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap genom att undersöka hur förskollärare talar om traditionella könsroller samt hur de arbetar för att motverka könsroller i förskolans miljö.Studien grundar sig i frågeställningarna: ”Hur talar förskollärare om traditionella könsroller inom förskolan?” och ”Hur beskriver förskollärarna att de arbetar för att motverka traditionella könsroller i förskolan?”. LÄS MER

  2. 12. Förskolepedagogers beskrivning av samlingens bidrag och funktion i förskolemiljön. : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lana Anwer; Nabaa Hadi Mohamad; [2023]
    Nyckelord :Förskolepedagog; pedagog; samling; förskola; gemenskap; samhörighet; rutin; struktur;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Samlingar har under flera decennier varit en tradition i svenska förskoleverksamheter. Föreliggande studie fokuserar på förskolepedagogers beskrivning av samlingens funktion och bidrag i förskolan. Denna studie vilar på det sociokulturella perspektivet som teoriram och semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  3. 13. Upplevelseinriktad eller i dialog med barnen : En kvalitativ studie om förskollärares konstruktioner av undervisning för yngre- respektive äldre barn

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Anna Persson; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; konstruktion; undervisning; yngre barn; äldre barn;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera hur förskollärare konstruerar undervisning för yngre- respektive äldre barn. Min avsikt att ta reda på vilka konstruktioner av undervisning som framträdde samt vilka konsekvenser dessa fick för barns lärande och utveckling. LÄS MER

  4. 14. ”Antingen är man medveten om det eller så har man aldrig tänkt på det” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares utsagor angående sånger med utgångspunkt ur ett normkritiskt arbetssätt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Blomqvist; Malin Petersson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; sång; sångtexter; norm; normkritiskt arbetssätt; makt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till kunskap om förskollärares utsagor av hur de genom ett normkritiskt arbetssätt förhåller sig till sånger i förskolan. Frågeställningen som besvarats är: Hur beskriver förskollärarna ett normkritiskt arbetssätt i relation till sång i förskolan? Den metod som används är kvalitativa och semistrukturerade intervjuer med sex förskollärare. LÄS MER

  5. 15. Omsorgsetik; är det möjligt? : En kvalitativ studie om förskollärarens relationella kompetens i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linn Ronge Broström; [2023]
    Nyckelord :Relationell kompetens; Omsorgsetik; Förskola;

    Sammanfattning : Med denna studie ville jag undersöka och belysa hur förskollärares relationella kompetens kommer till uttryck i olika omsorgssituationer. Baserat på en kvalitativ metod har fyra förskollärare fått läsa tre olika fallbeskrivningar på vardagsnära situationer på förskolan. LÄS MER