Sökning: "dialog i undervisningen"

Visar resultat 1 - 5 av 189 uppsatser innehållade orden dialog i undervisningen.

  1. 1. Var finns värdegrunden i SO-undervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nathalie Engdahl; Selma Aljaff; [2024]
    Nyckelord :värdegrund; demokrati; samhällsorientering; SO-undervisning; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Syftet med vår kunskapsöversikt är att kartlägga och diskutera vad forskningen lyfter om beröringspunkter mellan värdegrundsarbete och undervisning i de samhällsorienterade ämnena, genom att besvara följande frågeställningar: Vilka är beröringspunkterna mellan värdegrundsarbete och SO-undervisning? Hur arbetar lärare med skolans värdegrund i SO-undervisning? Genom en systematisk forskningsöversikt har vi utgått från syfte och frågeställning när vi sökt i svenska och internationella databaser, för att hitta relevanta vetenskapliga artiklar. Vårt urval av källor ligger till grund för resultat, slutsats och diskussion. LÄS MER

  2. 2. ”Man måste ändå någonstans bry sig om sina elever och vara genuint intresserad av att lära känna dem” : Gymnasielärares beskrivningar av relationsskapande i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Emmi Alanen; Julia Bock; [2024]
    Nyckelord :Elev; idrott och hälsa; lärare; Nel Nodding; omsorg; omsorgsetik; relationer; relationsskapande;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att goda relationer mellan lärare-elev och elev-elev har stor betydelse för elevers lärande, motivation och välmående i skolan (Aspelin 2015). Denna studies syfte var att undersöka idrott och hälsa lärares syn på relationsskapande i ämnet idrott och hälsa och dess betydelse för lärande inom ämnet samt hur lärarna beskriver att de arbetar med relationsskapande i undervisningen av idrott och hälsa. LÄS MER

  3. 3. Högläsning under de tidiga skolåren F-3 : En kvalitativ studie om hur några lärare säger sig arbeta med högläsning i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Veronika Gür; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; boksamtal; dialogisk högläsning; ordförståelse; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur några lärare säger sig arbeta med högläsning som en del av undervisningen i ämnet svenska och utgår från frågeställningen: Hur säger sig lärarna arbeta med högläsning i undervisningen? och Vilka hinder och möjligheter uppfattar lärarna i arbetet med högläsning? Den teoretiska utgångspunkten i studien är det sociokulturella perspektivet med fokus på dialog och lärande. Studien bygger på en kvalitativ metodansats och en tematisk analys har gjorts av den data som samlats in genom semistrukturerade intervjuer med fem lärare. LÄS MER

  4. 4. Att ta tillvara högläsningens potential i undervisningen : en studie om några lärares förhållningssätt till högläsning som didaktiskt redskap i årskurs F–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Johanna Tunbjer; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; årskurs F–3; didaktiskt redskap; språkutveckling; läsförståelse; sociokulturellt perspektiv; dialogism;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att nå fördjupad kunskap kring några lärares allmänna förhållningssätt till högläsning som didaktiskt redskap och deras beskrivningar av hur de implementerar sådana förhållningssätt i sin praktik i årskurs F–3. Studien har en kvalitativ ansats där fem semistrukturerade intervjuer genomförts med verksamma lärare i årskurs F–3. LÄS MER

  5. 5. Transspråkande i franskundervisningen ur ett lärarperspektiv : -Arbetssätt, möjligheter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Lama Alnachawati; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förstaspråk; kommunikation; modersmål; motivation; och transspråkande.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att få kunskap om transspråkande som ett pedagogiskt arbetssätt i undervisningen i franska utifrån lärares perspektiv. Ett ytterligare syfte med examensarbetet är att synliggöra fransklärares uppfattning om transspråkande arbetssätt. LÄS MER