Sökning: "dialog rektor"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden dialog rektor.

  1. 1. "Vi måste anses som något mer än resurser" : En studie om hur lärare i förskoleklass, grundskolan och fritidshemmet tolkar samverkan utifrån deras uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Victor Jonsson; Robert Kårling; [2023]
    Nyckelord :Cooperation; leisure school teachers; after school programs; school and youth leisure centre; Samverkan; fritidslärare; fritidshem; klasslärare; förskoleklasslärare; ledarskap; verksamheter; skola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka skillnader i tolkningar när det kommer till samverkan mellan olika lärarkategorier i grundskolan, förskoleklass och fritidshemmet. Vårt mål var att synliggöra skillnader i uppfattning om begreppet samverkan mellan de olika lärarkategorierna. LÄS MER

  2. 2. Reflekterande Team - en väg för ökad dialog mellan elevhälsoteam och verksamhet? : Hur elevhälsoteam kan närma sig skolverksamheten genom Reflekterande Team som arbetsmodell

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Marina Öhman-Danforth; [2021]
    Nyckelord :Specialpedagogik; Elevhälsa; Elevhälsoteam; Reflekterande Team; Samverkan; Fallstudie;

    Sammanfattning : Genom ett nära samarbete förväntas lärarna och elevhälsoteamet, EHT, gemensamt stödja elevernas utveckling och arbete i skolan. I skollagen anges att elevhälsan ska fokusera på förebyggande och hälsofrämjande arbete och att elevernas utveckling mot utbildningsmålen ska stödjas (SFS, 2010:800). LÄS MER

  3. 3. Hot och våld, en daglig företeelse på lärarens arbetsplats : En studie som belyser hur verksamma lärare reagerar, agerar och hanterar hot och våld från elever i årskurs 7-9 och gymnasieskola

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Christin Yousef; Talin Celik; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studien undersöker hur lärare kan eller bör agera vid hot eller våldsamma händelser från elever i årskurs 7-9 och gymnasieskola. Vidare undersöks olika infallsvinklar på bemötande vid våld och hot. LÄS MER

  4. 4. “Kräver vi för mycket?” : En studie om läroplanens inflytande och påverkan på förskollärare och barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Moa Stenson; Ida Kjellman; [2021]
    Nyckelord :barnperspektiv; samling; undervisning; överkrav;

    Sammanfattning : Samling är ett framträdande begrepp inom svensk förskola som det finns begränsad forskning om. Trots denna begränsning och avsaknad av begreppet i läroplanen används samling frekvent i svensk förskola. LÄS MER

  5. 5. Rektorer, ramfaktorer och musikundervisning : En kvalitativ studie om ramfaktorers påverkan på musikundervisningen ur ett rektorsperspektiv

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Johan Tersmeden; [2020]
    Nyckelord :musikundervisning; ramfaktorer; rektor; resursfördelning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how school principals view frame factors effect on musical education. Previous studies indicate that music teachers find that frame factors as classrooms, musical equipment and group sizes influence which musical activities they can use. The individual pedagogue can also be seen as a frame factor. LÄS MER