Sökning: "dialog samtal skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden dialog samtal skolan.

  1. 1. ”Man måste ändå någonstans bry sig om sina elever och vara genuint intresserad av att lära känna dem” : Gymnasielärares beskrivningar av relationsskapande i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Emmi Alanen; Julia Bock; [2024]
    Nyckelord :Elev; idrott och hälsa; lärare; Nel Nodding; omsorg; omsorgsetik; relationer; relationsskapande;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att goda relationer mellan lärare-elev och elev-elev har stor betydelse för elevers lärande, motivation och välmående i skolan (Aspelin 2015). Denna studies syfte var att undersöka idrott och hälsa lärares syn på relationsskapande i ämnet idrott och hälsa och dess betydelse för lärande inom ämnet samt hur lärarna beskriver att de arbetar med relationsskapande i undervisningen av idrott och hälsa. LÄS MER

  2. 2. ”Kommunikation är komplicerat!” Tre elevhälsoteams upplevelser av kommunikation och samverkan med arbetslag i skolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jenny Engkvist; Maria Lepp; [2023-03-24]
    Nyckelord :kommunikation; samverkan; elevhälsoteam; livsvärldsfenomenologi; fokusgruppsintervju;

    Sammanfattning : Elevhälsoteamen ska arbeta tätt med arbetslagen på skolorna och har ett övergripande ansvar för skolans hälsofrämjande och förebyggande arbete. Tyvärr går mycket av tiden åt till åtgärdande insatser. LÄS MER

  3. 3. Fritidshem och skola under 30 år : En studie av fritidspedagogers och lärares berättelser om samverkan för alla elever

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Eva-Karin Alm; [2023]
    Nyckelord :samverkan; fritidshem; skola; specialpedagogik; tillgänglig lärmiljö; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att skapa kunskap om hur samverkan mellan fritidshem och skola skett och förändrats över tid med utgångspunkt från mötet mellan fritidspedagogprofessionen och lärarprofessionen. En viktig grund för detta intresse är vad samverkan mellan dessa professioner kan betyda för att förverkliga ”en skola för alla”. LÄS MER

  4. 4. Transforming Education into Chatbot Chats : The implementation of Chat-GPT to prepare educational content into a conversational format to be used for practicing skills

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Simon Wickman; Philip Zandin; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; ChatGPT; Summarization; Educational material; Dialogue format; Automatic evaluation; Prompt creation; Prompt.; Artificiell intelligens; ChatGPT; Sammanfattning; Utbildningsmaterial; Dialog format; Automatisk utvärdering; Instruktion.;

    Sammanfattning : In this study we explore the possibility of using ChatGPT, to summarise large contents of educational content and put it in a template that later can be used for dialogue purposes and will explore the challenges and solutions that occur during the implementation. Today there is a problem for users to create wellmade prompts for learning scenarios that fulfill all the requirements set by the user. LÄS MER

  5. 5. Dialogisk läsning - Shared Readings möjligheter och begränsningar i klassrummet

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Max Dagerman; Jon Wallinder; [2022]
    Nyckelord :Shared Reading; Skolans styrdokument; Svenska; Ämnesdidaktik; Undervisning; Litteraturarbete; Läsposition; Dialog; Flerstämmighet; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Det föreliggande arbetets övergripande syfte är att klarlägga läspraktiken Shared Readings möjligheter och begränsningar som litteraturarbete i svenskämnet i gymnasieskolan. Shared Reading är en läspraktik som kombinerar högläsning och samtal om texten under läsningen. LÄS MER