Sökning: "dialog"

Visar resultat 21 - 25 av 3019 uppsatser innehållade ordet dialog.

  1. 21. Att undersöka brottsplatser med databasdriven visualiseringsteknik

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Certec - Rehabiliteringsteknik och Design

    Författare :Olivia Paul; [2024]
    Nyckelord :Visualiseringsteknik. Interaktiva kartor Brottsanalys Användarcentrerad design; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har fokuset varit på att utveckla en programvara för hantering och analysering av brottsplatser genom interaktiva kartvisualiseringar från en mängd data. Arbetet inleddes med valet av lämpliga verktyg för kartvisualisering, där QGIS initialt övervägdes men Mapbox antogs som det slutliga valet på grund av dess flexibilitet och användbarhet [21]. LÄS MER

  2. 22. ”Man måste ändå någonstans bry sig om sina elever och vara genuint intresserad av att lära känna dem” : Gymnasielärares beskrivningar av relationsskapande i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Emmi Alanen; Julia Bock; [2024]
    Nyckelord :Elev; idrott och hälsa; lärare; Nel Nodding; omsorg; omsorgsetik; relationer; relationsskapande;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att goda relationer mellan lärare-elev och elev-elev har stor betydelse för elevers lärande, motivation och välmående i skolan (Aspelin 2015). Denna studies syfte var att undersöka idrott och hälsa lärares syn på relationsskapande i ämnet idrott och hälsa och dess betydelse för lärande inom ämnet samt hur lärarna beskriver att de arbetar med relationsskapande i undervisningen av idrott och hälsa. LÄS MER

  3. 23. Fritidshem som en hälsofrämjande arena.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Ann Louise Lopez Karlsson; Ulrika Jönsson; [2023-12-07]
    Nyckelord :intervjustudie; psykisk hälsa; psykisk ohälsa; hälsofrämjande arbete; fritidshem; salutogent perspektiv; KASAM; känsla av sammanhang; begriplighet; hanterbarhet; meningsfullhet; sociala relationer.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur personalen på fritidshem talar om och förstår begreppet psykisk hälsa i relation till fritidshemmets uppdrag samt hur de arbetar hälsofrämjande. Tidigare forskning ger oss en inblick i hur den psykiska ohälsan har ökat under de senaste åren och att det sjunkit ner i åldrarna. LÄS MER

  4. 24. “ATT GÖRA RELATION OCH INTE BARA PRATA RELATION” - En kvalitativ studie av professionellas perspektiv på systemorienterat arbete med ungdomar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ulrica King; Anna-Lena Högblom; [2023-11-17]
    Nyckelord :adolescensutveckling; ungdomar; systemisk psykoterapi; integrativt systemorienterat arbete; professionellas perspektiv;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien var att undersöka professionellas syn på om och hur ett systemorienterat arbetssätt kan integreras med det befintliga individinriktade arbetssättet på Ungdomsmottagningen. Studien genomfördes genom att undersöka professionellas perspektiv på Ungdomsmottagningen samt ta del av professionellas perspektiv på Ung vuxen mottagning som redan i viss utsträckning implementerat ett systemorienterat arbetssätt. LÄS MER

  5. 25. Drivkrafter i skolutvecklingen. En aktionsforskningsstudie i matematikundervisning för skolår 6.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marita Johansson; [2023-10-13]
    Nyckelord :metodik; pedagogik; undervisningsformer; lärandeprocesser; samverkan; laborativa arbetssätt; digitalisering; digitaliserade läromedel; gruppdynamik; lärarrollen; elevperspektivet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att genom aktionsforskning undersöka laborativa arbetssätt i matematik på grundskolenivå. I studien undersöks faktorer som påverkar elevernas lärande och vilka pedagogiska redskap som upplevs gynna elevernas kunskapsutveckling, främst med hänseende på laborativa metoder och ett empiriskt arbetssätt inom matematikundervisning. LÄS MER