Sökning: "dialogen i klassrummet"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden dialogen i klassrummet.

  1. 1. Dialogens betydelse för flerspråkiga elever: Ett transspråkigt projekt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM); Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Nagham Adnan; Wassan Ali; [2022]
    Nyckelord :Dialog; flerspråkiga elever; grupparbete; modersmål; muntlig interaktion; studiehandledare.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur språklärare och studiehandledare resonerar kring hur de tillsammans kan uppmuntra elever till att delta i den muntliga interaktionen som sker i klassrummet. Arbetet syftar till att besvara följande två frågeställningar;  Vad säger språklärare om hur de arbetar med muntlig interaktion i det flerspråkiga klassrummet för att uppmuntra elevernas interaktiva förmåga?    Vad finns det för olika exempel på stöttning som är effektiva för att främja den muntliga interaktionen? För att undersöka hur lärare och studiehandledare arbetar med att främja den muntliga interaktionen genomförde vi en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer med 5 språklärare och 2 studiehandledare. LÄS MER

  2. 2. Högläsning -dess inverkan på elevers läsinlärning och språkutveckling. : Litteraturstudie om hur högläsning inverkar på elevernas läsinlärning och språkutveckling i årskurs 1-3 samt hur lärare arbetar för att engagera eleverna i högläsningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Nedzada Omerovic; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I litteraturstudien behandlas högläsning och dess inverkan på elevers läsinlärning ochspråkutveckling. Studien lyfter även fram hur lärare kan engagera eleverna i högläsningenför att den ska främja deras individuella läsinlärning. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogiska perspektiv på språkutvecklande arbetssätt med digitalt skrivande som resurs

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Holmqvist; Linda Sernerup; [2020]
    Nyckelord :digitalt skrivande; inkludering; läs- och skrivinlärning; speciallärarrollen; talsyntes;

    Sammanfattning : Holmqvist, Maria och Sernerup, Linda (2020). Specialpedagogiska perspektiv på språkutvecklande arbetssätt med digitalt skrivande som resurs. Speciallärarprogrammet språk-, skriv- och läsutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Dialog och kommunikation inom högstadiets matematik : En studie i praktiskt utövande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Jonas Gunarsson; [2019]
    Nyckelord :Synligt lärande; matematik; kommunikation; dialog; Inquiry Co-operation Model;

    Sammanfattning : Att resonera och kommunicera kring matematik är uttalade förmågor som matematikundervisningen skall innehålla och eleverna skall utveckla. Att dessa förmågor är viktiga stöds av forskning som antyder att dialog och kommunikation kring matematik förbättrar elevers förståelse för matematik och därmed förbättrar deras studieresultat. LÄS MER

  5. 5. "Tänk nu inte att detta är en skola! Om svensklärarens och elevers responsdialoger under ett skrivmoment i klassrummet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sofia Ström; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats är riktat till att försöka förstå hur en svensklärare arbetar med sin muntliga respons under ett skrivmoment i svenska. Syftet med uppsatsen är att undersöka samtalet mellan lärare och elever i klassrumskontexten. LÄS MER