Sökning: "dialogen i undervisningen"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden dialogen i undervisningen.

  1. 1. Vårdnadshavares uppfattningar om förskoleuppdraget : - en intervjustudie för att uppmärksamma vårdnadshavares perspektiv på förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Eriksson; Lina Henriksson; [2023]
    Nyckelord :delaktighet och inflytande; dialog; omsorg; undervisning; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vårdnadshavares uppfattningar om förskoleuppdraget samt deras upplevelse av möjlighet till delaktighet och inflytande. Studien genomförs eftersom det framkommit att vårdnadshavarnas perspektiv är underrepresenterat i forskning kring förskolan. LÄS MER

  2. 2. Att göra hinder till språng : en studie om tränares sätt att hantera elevers mentala hinder

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Anatomy, Physiology and Biochemistry

    Författare :Rebecca Ohlin; Thilde Sedenborg; [2023]
    Nyckelord :tränare; idrottspsykologi; ryttarutveckling; mental träning;

    Sammanfattning : Då ridsporten i Sverige och metoderna för att utbilda ryttare förändrats avsevärt de senaste årtiondena har även kulturen kring undervisningen och den mentala inställningen förändrats. Tränarens roll idag inkluderar inte bara kunskap om ridning och hästar utan även god pedagogik och förmåga att undervisa olika individer. LÄS MER

  3. 3. Högläsning -dess inverkan på elevers läsinlärning och språkutveckling. : Litteraturstudie om hur högläsning inverkar på elevernas läsinlärning och språkutveckling i årskurs 1-3 samt hur lärare arbetar för att engagera eleverna i högläsningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Nedzada Omerovic; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I litteraturstudien behandlas högläsning och dess inverkan på elevers läsinlärning ochspråkutveckling. Studien lyfter även fram hur lärare kan engagera eleverna i högläsningenför att den ska främja deras individuella läsinlärning. LÄS MER

  4. 4. Skriva på ett andraspråk på andra sätt? : Skrivutveckling på ett andraspråk ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Dahlander; Emelie Lövqvist; [2022]
    Nyckelord :andraspråk; skrivinlärning; lära i samspel; sociokulturellt perspektiv; Vygotskij; andraspråkselever; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur det sociokulturella perspektivet kan användas vid skrivutvecklingen i ett andraspråk, genom att se hur lärare på skolor som använder ett sociokulturellt perspektiv planerar och genomför sådan undervisning ur det perspektivet. Därtill att se vad de anser är gynnsamt respektive utmanande med att använda det sociokulturella perspektivet samt hur de bemöter de utmaningarna. LÄS MER

  5. 5. Att samtala sig till läsförståelse : En studie om textsamtal som arbetssätt i undervisningen av läsförståelse med koppling till kunskapskraven för svenska i årskurs F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Eriksson; Julia Johansson; [2021]
    Nyckelord :Think-Aloud; Reciprocal Teaching; Questioning the Author; Textsamtal; läsförståelse; läsförståelsestrategier;

    Sammanfattning : Denna uppsats sammanställer forskningsresultat kring användandet av textsamtal i undervisningen och jämförs vidare med kunskapskraven för läsförståelse i grundskolans årskurs F-3. Undervisningen i läsförståelse ska syfta till att eleverna upplever läsning som meningsfullt och ska anpassas efter varje individs förmåga och behov. LÄS MER