Sökning: "dialogens betydelse"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden dialogens betydelse.

  1. 1. När den inre rösten mjuknar : En tematisk analys av självmedkänsla

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Katarzyna Lindahl; Caroline Bergsten; [2024]
    Nyckelord :självmedkänsla; inre röst; välmående; medvetenhet; medveten närvaro; motivation;

    Sammanfattning : Detta är en induktiv studie om självmedkänsla vars syfte är att undersöka hur närvaron av självmedkänsla upplevs för gemene man. Studiens viktigaste fynd är den inre dialogens betydelse för upplevelsen av självmedkänsla, vilket saknas i tidigare teoretiska modeller i ämnet. LÄS MER

  2. 2. Utilizing GPT for Interactive Dialogue-based Learning Scenarios : A Comparative Analysis with Rasa

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Valdimar Björnsson; [2023]
    Nyckelord :Generative Pretrained Transformer; Rasa; Interactive Tutoring Systems; Conversational AI; Education Technology; Generativ förtränad transformator; Rasa; interaktiva handledningssystem; Conversational AI; Education Technology;

    Sammanfattning : This thesis explores the use of advanced language models, specifically OpenAI’s Generative Pretrained Transformer (GPT), in the context of interactive tutoring systems built within a Unity-based game environment. The central problem addressed is whether the recent advancements in large language models make them feasible and useful to function as tutors specifically in providing meaningful, engaging, and educationally rich user interactions on a dialogue based learning platform developed by Fictive Reality. LÄS MER

  3. 3. Språkinriktad undervisning : En kvalitativ klassrumsstudie om språkinriktad undervisning i SO för alla elever.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna-Maja Svensson; Maria Holmström; [2023]
    Nyckelord :Språkinriktad undervisning; språkutvecklande undervisning; ämnesbegrepp; vardagsspråk; SIOP-modellen; språklig sårbarhet; sociokulturell teori; relationellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ observationsstudie vars syfte har varit att bidra med kunskap om hur lärare från förskoleklass till och med årskurs 6 arbetar med språket i undervisningen i de samhällsvetenskapliga ämnena (SO).  Studien utgår från antagandet att språkinriktad undervisning gynnar alla elever. LÄS MER

  4. 4. Den perioperativa dialogens betydelse ur ett patientperspektiv : En systematisk litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Pernilla Johansson; Andreas Windhage; [2023]
    Nyckelord :Perioperativa dialogen; patientupplevelser; generell anestesi; spinal anestesi; patienter över 18 år;

    Sammanfattning : Ett kirurgiskt ingrepp under anestesi kan vara en stor livshändelse. Då patienten är ytterst sårbar är det viktigt att patienten upplever sig trygg. Patientperspektivet är grundläggande ur ett vårdvetenskapligt perspektiv då det är värdefullt att ha kunskap om vad som är vårdande vård och stärker hälsan hos den enskilda individen. LÄS MER

  5. 5. Dialogens betydelse för flerspråkiga elever: Ett transspråkigt projekt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM); Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Nagham Adnan; Wassan Ali; [2022]
    Nyckelord :Dialog; flerspråkiga elever; grupparbete; modersmål; muntlig interaktion; studiehandledare.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur språklärare och studiehandledare resonerar kring hur de tillsammans kan uppmuntra elever till att delta i den muntliga interaktionen som sker i klassrummet. Arbetet syftar till att besvara följande två frågeställningar;  Vad säger språklärare om hur de arbetar med muntlig interaktion i det flerspråkiga klassrummet för att uppmuntra elevernas interaktiva förmåga?    Vad finns det för olika exempel på stöttning som är effektiva för att främja den muntliga interaktionen? För att undersöka hur lärare och studiehandledare arbetar med att främja den muntliga interaktionen genomförde vi en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer med 5 språklärare och 2 studiehandledare. LÄS MER