Sökning: "dialogical"

Visar resultat 1 - 5 av 86 uppsatser innehållade ordet dialogical.

  1. 1. Högläsningen för yngre barn : En studie av ett samarbetsprojekt för barn i åldern 1–3 år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Stefanie Dawson; [2024]
    Nyckelord :language development; reading aloud; dialogical reading; pre-school; young children; språkutveckling; högläsning; dialogisk högläsning; förskola; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa högläsningens förekomst hemma hos förskolebarn i åldern 1–3 år, varav deras förskola är en del i ett bokprojekt. Bokprojektet är en satsning från Region Värmland, där bibliotek, Barnavårdscentralen och förskolor samverkar för att öka högläsningen i de yngre barnens hem. LÄS MER

  2. 2. Grundskollärares inkludering av dialogisk högläsning i undervisningen. : En intervjustudie om hur grundskollärare undervisar och arbetar med dialogisk- och traditionell högläsning i årskurs 1–3.

    M1-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Vesterberg; [2023]
    Nyckelord :Vocabulary; Dialogical Reading; Text conversation.; ordförråd; dialogisk högläsning; textsamtal;

    Sammanfattning : Elever utvecklas i alla ämnen genom ett gott ordförråd. Bristande ordförråd kan leda till att elever tappar kunskaper både i skolan och vardagen. Dialogisk högläsning erbjuder elever i alla åldrar möjlighet att diskutera och reflektera över texters innehåll. LÄS MER

  3. 3. ”Man ska inte heller stånga sig blodig till att alltid göra allting digitalt” : En kvalitativ intervjustudie med grundskollärare i årskurs 1-3 om deras erfarenheter och uppfattningar av digitala och analoga verktyg vid dialogisk högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Anna-Lena Prager; [2023]
    Nyckelord :Dialogisk högläsning; Läsförståelse; Digitala verktyg; Analoga verktyg; Årskurs F-3;

    Sammanfattning : Den dialogiska högläsningen har en stor betydelse för språkutvecklingen. Undervisningen utvecklas konstant och skolan får tillgång till allt fler digitala verktyg. LÄS MER

  4. 4. Spatiotemporal Selves on a Location-Based Social Network : A Postphenomenological Autoethnography of Snap Map

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Adam Särnell; [2023]
    Nyckelord :postphenomenology; autoethnography; spatiotemporality; performativity; location-based social networks; postfenomenologi; autoetnografi; spatiotemporalitet; performativitet; platsbaserade sociala nätverk;

    Sammanfattning : The location-based social network (LBSN) Snapchat allows millions of users to share their locations to others through Snap Map: a digital map that updates their position each time they open the app. While social science studies have explored sentiments, behaviors and norms among Snap Map users, there is limited research on this type of location-based social network in the field of human-computer interaction (HCI), indicating a need for expanding the understanding of the roles that this technology and its design play in shaping the experiences and interactions among users. LÄS MER

  5. 5. Lärares didaktiska val kring muntlig undervisning i ordförståelse : En intervjustudie i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Hansson Gapinski; Olivia Kullenberg; Malin Linnér; [2023]
    Nyckelord :Verbal teaching; didactic choices; word comprehension; language development; choice of words; repetition; concretizing; and dialogue.; Muntlig undervisning; didaktiska val; ordförståelse; språkutveckling; ordval; upprepning; konkretion och dialog.;

    Sammanfattning : Skolans uppdrag är att ge eleverna förutsättningar att leva i ett föränderligt samhälle och att lära ut språk som gör att de kan delta i olika samhällsfrågor. Syftet med studien är att undersöka vilka didaktiska val lärare gör vid muntlig undervisning för att utveckla elevernas ordförståelse. LÄS MER