Sökning: "dialogicitet"
Visar resultat 21 - 25 av 42 uppsatser innehållade ordet dialogicitet.
21. Majs dubbla modersröst : Dialogen med moderskapsnormer i Kristina Sandbergs Att föda ett barn, Sörja för de sina och Liv till varje pris
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
22. Litteratursamtal i praktiken : En kvalitativ studie om litteratursamtal i grundskolans mellanår
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka hur litteratursamtal i grundskolans mellanår l kan se ut i klassrumspraktiken. Det övergripande syftet konkretiseras i de två forskningsfrågorna ”Vilka samtalsgenrer kan identifieras utifrån samtalsfrågornas karaktär?” och ”Vilka interaktionsmönster kan urskiljas i samtalen?”. LÄS MER
23. ”Det är inte förrän man gör någonting av det som det har en betydelse och kan användas” : Lärares realiserande av kursplanens grammatikmål
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : This paper set out to investigate how teachers of Swedish in Sweden implement the grammar objectives of the curriculum in their teaching, through interviewing six teachers. It has been important to compare their methods to modern research of grammar teaching and teaching in general. LÄS MER
24. Texter som berör : Engagerande och trovärdighetsskapande strategier i föräldrabloggar om barns hjärtfel
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : I min uppsats undersöker jag bloggtexter som handlar om att leva med ett hjärtsjukt barn, så kallat hjärtebarn. Uppsatsen ämnar undersöka hur skribenterna till bloggarna skapar trovärdighet, engagemang och närhet i sina texter. Det undersökta materialet består av tre bloggar som alla drivs av en förälder till ett hjärtebarn. LÄS MER
25. Läsa för att lära : Om lärares och elevers inställning till skönlitteratur som verktyg i främmandespråksundervisning på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : The purpose of this study is to examine how teachers and pupils experience the use of fictional literature as a tool for language development in the teaching of English as a foreign language. Through surveys and interviews and with Vygotsky’s theory on development in a social environment as a theoretical base, I examine which methods are used to promote language development and also which functions pupils and teachers consider fictional literature to have in the teaching of English. LÄS MER