Sökning: "dialogiska metoder"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden dialogiska metoder.

  1. 1. Spatiotemporal Selves on a Location-Based Social Network : A Postphenomenological Autoethnography of Snap Map

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Adam Särnell; [2023]
    Nyckelord :postphenomenology; autoethnography; spatiotemporality; performativity; location-based social networks; postfenomenologi; autoetnografi; spatiotemporalitet; performativitet; platsbaserade sociala nätverk;

    Sammanfattning : The location-based social network (LBSN) Snapchat allows millions of users to share their locations to others through Snap Map: a digital map that updates their position each time they open the app. While social science studies have explored sentiments, behaviors and norms among Snap Map users, there is limited research on this type of location-based social network in the field of human-computer interaction (HCI), indicating a need for expanding the understanding of the roles that this technology and its design play in shaping the experiences and interactions among users. LÄS MER

  2. 2. Medveten högläsning i förskolans sociala läsmiljö : En fältforksningsstudie om den dialogiska läsningens betydelse.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Marie Stake; [2022]
    Nyckelord :dialogic reading; digital tools; preschool; reading aloud; reading environment; dialogisk läsning; digitala verktyg; förskola; högläsning och läsmiljö;

    Sammanfattning : The aim of this study is to enhance the understanding of how preschool teachers work with and reason about a language development using a dialogic reading approach in a social reading environment, when reading aloud to the preschoolers.The study consists of a field study that uses qualitative methods including observations and semi-structured interviews with preschool teachers. LÄS MER

  3. 3. Den dialogiska högläsningens betydelse för elevers språkutveckling : En litteraturstudie hur barnlitteratur och dialogisk högläsning bearbetas i grundskolan i årskurs F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Vesterberg; Anna-Lena Prager; [2022]
    Nyckelord :Dialogisk högläsning; språkutveckling; ordförråd; barnlitteratur och litteraturbearbetning;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie behandlar hur dialogisk högläsning påverkar eleverna i klassrummet men även i hemmet. Denna litteraturstudie riktar sig till lärare som jobbar inom grundskolan med årskurserna F-3. Syftet med litteraturstudien är att belysa hur dialogisk högläsning påverkar elevernas språkutveckling och växande ordförråd. LÄS MER

  4. 4. Monolog och dialog : En studie om hur elever engageras i samband med föreläsning

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Dana Larsson; [2020]
    Nyckelord :undervisningsredskap; dialog; monologisk föreläsning; dialogisk föreläsning.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur gymnasielärare i svenska och SO-ämnena engagerar sina elever i samband med föreläsning. Vidare undersöktes vilka metoder lärarna föredrog att använda när de föreläste samt vilka fördelar och nackdelar de fann med dessa metoder. LÄS MER

  5. 5. Om läsförståelse i undervisningen : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hoodo Feysal; Madelaine Persson; [2017]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading strategies; transactional strategies instruction; reciprocal teaching och concept oriented reading instruction; Läsförståelse; läsförståelsestrategier; TSI; RT och CORI;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka vilka strategier och metoder forskningen förespråkar för undervisningen i läsförståelse för att främja elevers utveckling. Vilka undervisningsmodeller förespråkar forskningen i undervisningen av läsförståelse? Resultatet i denna litteraturstudie visar att lä rares kunskap ä r en viktig faktor i undervisnigen fö r att eleverna ska nå framgång i sin läsförståelse. LÄS MER