Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Kooperativt lärande - dialog och samtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Daniel Wejfalk; [2022]
    Nyckelord :dialog; dialogiskt klassrum; inlärningsförmåga; kommunikation; kooperativt lärande; samarbetsinlärning; samtala; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att analysera hur kooperativt lärande kan leda till ett mer dialogiskt klassrum och huruvida det kan påverka elevernas förmåga att samtala. Det är en kvalitativ studie där fem klasslärare, på en grundskola i Malmö kommun, har intervjuats. LÄS MER

  2. 2. Att läsa mellan raderna. Om flerspråkiga elevers avancerade läsförståelse

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Anna Lindholm; [2018-11-15]
    Nyckelord :Flerspråkighet; avancerad läsförståelse; dialogisk undervisning;

    Sammanfattning : Uppsatsen skrivs inom ramen för ett VR-finansierat projekt, Läsa mellan raderna, som handlar om huruvida en dialogbaserad undervisning ger elever bättre förutsättningar att utveckla sin läsning, än en mer traditionell monologisk undervisning. Tio klasser (årskurs sju) från fyra olika skolor har deltagit i den så kallade experimentgruppen och lärarna i studien har följt ett dialogiskt undervisningsupplägg. LÄS MER

  3. 3. Att måla essäistiskt

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Ulf Wagner; [2016]
    Nyckelord :Essä; Michel de Montaigne; Hans-George Gadamer; Friedrich Nietzsche; apollinsk; dionysisk; Friedrich Schiller; formdrift; sinnligas drift; lekdriften; den praktiska kunskapens teori.;

    Sammanfattning : Att måla essäistisktDenna uppsats beskriver hur ett konstnärligt samarbetsprojekt utvecklades mellan två konstnärer.Målet med projektet var att komma fram till ett dialogiskt arbetssätt utan att använda det verbalaspråket och beskriver hur arbetet förvandlades från egna monologer till ett måleriskt samtal. LÄS MER

  4. 4. Lärande i ömsesidiga möten : Möten mellan elev och personal i en specialskola

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ann-Mari Juhlin; Eva Fyrgård; [2014]
    Nyckelord :dialogiskt samspel; funktionsnedsättningar; specialskola; synnedsättning; ömsesidiga möten.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få djupare förståelse av det ömsesidiga samspelet mellan elever med synnedsättning i kombination med flera andra funktionsnedsättningar och personal på en specialskola. Genom intervjuer ville vi undersöka hur personal på en specialskola beskrev ömsesidiga möten och hur det är kopplat till lärande. LÄS MER

  5. 5. Möten i det mångreligiösa Sverige : En hermeneutisk studie av samfundsföreträdares erfarenheter av elevbesök.

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Anders Svahn; [2010]
    Nyckelord :studiebesök; dialog; interreligiösa möten; samfundsbesök; hermeneutik; religionsdidaktik; religionskunskap;

    Sammanfattning : Encounters between students and religious believers is common in the subject of Religious Education in Swedish schools. For pedagogical reasons teachers arranging these encounters hoping that exciting things will happen. LÄS MER