Sökning: "dialogiskt klassrum"

Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade orden dialogiskt klassrum.

  1. 16. Det dialogiska klassrummet : En studie av hur dialogisk undervisning kan realiseras och vilka attityder eleverna har till undervisningen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Alexander Bylund; [2012]
    Nyckelord :Dialogisk undervisning; skriva för att lära och samtala; grupp- och helklassamtal; kvalitativ metod; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : I den svenska skolan är tendensen att dialogisk undervisning förbises till förmån för den monologiska undervisningen. Syftet med denna uppsats var därför att studera hur den dialogiska undervisningen kan realiseras i svenska klassrum och samtidigt undersöka och analysera elevernas attityder till och upplevelser av att arbeta enligt den dialogiska undervisningen. LÄS MER

  2. 17. Mer än bara "Tja, tja bloggen!" : Grundskolelärares uppfattningar om bloggforumet som pedagogiskt verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Jennie Nywertz; Erica Andersson; [2012]
    Nyckelord :blogg; undervisning; svenskämnet; sociokulturellt lärandeperspektiv; IKT; mediekompetens; Lgr 11; digital kompetens; skrivprocessen; skrivande; dialogism; netikett; situationsanpassat skrivande;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar bloggverktyget i undervisningssyfte. Syftet är att undersöka hur ett urval av svensklärare i grundskolans senare år på olika sätt resonerar kring användandet av bloggverktyget i skrivundervisningen. LÄS MER

  3. 18. Religionskunskapslärarens tankar om vald pedagogik och metodik i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kajsa Petersson; [2011]
    Nyckelord :kunskapande; flerstämmighet; klassrumsmiljö; religionsdidaktik; problembaserat lärande; kunskapssyn;

    Sammanfattning : Hur fungerar lärandet? Det är det fråga som jag reflekterar över varje gång jag träffar elevereller funderar kring hur jag skall lägga upp ett nytt arbetsområde. En viktig fråga som jag irelation till mitt kommande profession vill ha svar på. LÄS MER

  4. 19. ”Vi vet vad vi ska prata om men inte hur vi ska komma dit” Två lärares ämnesövergripande och lyhörda samarbete i klassrummet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Anette Wahlandt; [2010-08-31]
    Nyckelord :Ämnesövergripande; samarbete; klassrumsinteraktion; språkutveckling;

    Sammanfattning : Den här studien har undersökt språkmönstret i ett Sfi-klassrum där två lärare genom så kallad dubbelbemanning samarbetar kring språk och ämne samt lyhört använder elevernas yttranden för pedagogiska och språkutvecklande aktiviteter i undervisningen. Den övergripande frågeställningen är om samarbetet mellan två lärare i klassrummet kan påverka interaktionsmönstret och om samarbetet och interaktionsmönstret kan bidra till elevernas språkutveckling. LÄS MER

  5. 20. Arbetsmetoder i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sofie Nykvist; Fridrikka Brynjulfsdottir; [2010]
    Nyckelord :Arbetsmetoder; Erfarenhet; Inlärning; Kunskap; Lärande;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en kvalitativ undersökning av hur två lärare verksamma i årskurs ett och tre på två olika skolor undervisar. Syftet är att undersöka vilka metoder två olika lärare använder sig av för att lära ut kunskap till sina elever och hur de använder sig av sina metoder. LÄS MER