Sökning: "dialogiskt klassrum"
Visar resultat 6 - 10 av 26 uppsatser innehållade orden dialogiskt klassrum.
6. Lärares uppfattningar om faktorer som främjar ett dialogiskt klassrum i matematiken i årskurs f-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktikSammanfattning : Denna studie syftade till att synliggöra lärares uppfattning om faktorer som främjar ett dialo- giskt klassrum i matematiken, samt lärares erfarenheter och arbetssätt för en dialogisk under- visning. Studiens teoretiska utgångspunkt utgår från tidigare forskning inom dialogisk mate- matikundervisning, sociomatematiska normer samt det sociokulturella perspektivet på läran- de. LÄS MER
7. Kan glasspinnar skapa ett dialogiskt klassrum? : En kvalitativ undersökning om det slumpmässiga urvalet kan skapa dialog i de samhällsorienterade ämnenas klassrum i årskurs 4-6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The Swedish school has the task of allowing all pupils to develop their ability to verbally communicate in the classroom. Through communicating verbally, the pupils will gain confidence in their linguistic ability in the social-science subjects. LÄS MER
8. Granskning av interaktionsmönster i klassrummet genom Dialogic Inquiry Tool
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Det är vår uppgift som lärare att skapa en verbal klassrumsinteraktion som främjar elevers inlärning och kunskapsutveckling. Det här examensarbetet grundar sig i tanken om att lärare behöver redskap för att kunna analysera sin egen undervisning i ämnet svenska och därmed främja klassrumsinteraktionen. LÄS MER
9. Ett meningsfullt skrivande i skolan: Gymnasieelevers uppfattningar om vad som gör skrivande autentiskt
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Studien undersöker gymnasieelevers uppfattningar om vad som gör skrivande i svenskämnet autentiskt. Syftet är att bidra med kunskap om hur skrivundervisningen kan främja autentiska skrivsituationer. LÄS MER
10. Våga göra sin röst hörd : Att som lågstadielärare bädda för ett dialogiskt klassrum
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : This study has through observations and interviews studied how teachers work with classroom discourse in the lower ages. The focus has been on discussing teacher’s stance towards a dialogical classroom, as well as discovering how, and under which circumstances, the students communicate verbally. LÄS MER