Sökning: "dialogiskt klassrum"

Visar resultat 6 - 10 av 26 uppsatser innehållade orden dialogiskt klassrum.

  1. 6. Lärares uppfattningar om faktorer som främjar ett dialogiskt klassrum i matematiken i årskurs f-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Eva Nordberg; [2022]
    Nyckelord :Samtal; delaktighet; dialogisk undervisning; matematik;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att synliggöra lärares uppfattning om faktorer som främjar ett dialo- giskt klassrum i matematiken, samt lärares erfarenheter och arbetssätt för en dialogisk under- visning. Studiens teoretiska utgångspunkt utgår från tidigare forskning inom dialogisk mate- matikundervisning, sociomatematiska normer samt det sociokulturella perspektivet på läran- de. LÄS MER

  2. 7. Kan glasspinnar skapa ett dialogiskt klassrum? : En kvalitativ undersökning om det slumpmässiga urvalet kan skapa dialog i de samhällsorienterade ämnenas klassrum i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Therese Nylin; Maria Sjödin; [2020]
    Nyckelord :Dialogue; dialogic classroom; random selection; ice cream sticks; student participation; Dialog; dialogiskt klassrum; slumpmässigt urval; glasspinnar; elevdeltagande;

    Sammanfattning : The Swedish school has the task of allowing all pupils to develop their ability to verbally communicate in the classroom. Through communicating verbally, the pupils will gain confidence in their linguistic ability in the social-science subjects. LÄS MER

  3. 8. Granskning av interaktionsmönster i klassrummet genom Dialogic Inquiry Tool

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecka Jönsson Svensson; Susanne Sterneborg; [2019]
    Nyckelord :dialog; Dialogic Inquiry Tool; dialogiskt klassrum; interaktion; klassrumsinteraktion; kommunikation; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Det är vår uppgift som lärare att skapa en verbal klassrumsinteraktion som främjar elevers inlärning och kunskapsutveckling. Det här examensarbetet grundar sig i tanken om att lärare behöver redskap för att kunna analysera sin egen undervisning i ämnet svenska och därmed främja klassrumsinteraktionen. LÄS MER

  4. 9. Ett meningsfullt skrivande i skolan: Gymnasieelevers uppfattningar om vad som gör skrivande autentiskt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Fredrik Pettersson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien undersöker gymnasieelevers uppfattningar om vad som gör skrivande i svenskämnet autentiskt. Syftet är att bidra med kunskap om hur skrivundervisningen kan främja autentiska skrivsituationer. LÄS MER

  5. 10. Våga göra sin röst hörd : Att som lågstadielärare bädda för ett dialogiskt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Emelie Johansson; [2016]
    Nyckelord :diskussion; dialog; diskurs; dialogiska klassrummet;

    Sammanfattning : This study has through observations and interviews studied how teachers work with classroom discourse in the lower ages. The focus has been on discussing teacher’s stance towards a dialogical classroom, as well as discovering how, and under which circumstances, the students communicate verbally. LÄS MER