Sökning: "didactic intent"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden didactic intent.

  1. 1. Eleven i Sen-Moderniteten : En Läroplansanalys och Didaktisk Modell

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Renato Johnsson Nuñez; [2024]
    Nyckelord :Late modernity; Anthony Giddens; Curriculum analysis; Didactic model; Globalisation; Sen-modernitet; Anthony Giddens; Läroplansanalys; Didaktisk modell; Globalisering;

    Sammanfattning : Denna avhandling tillämpar Anthony Giddens teori om sen-modernitet på gymnasieutbildningen, och i synnerhet dess inverkan på föreställningarna om ’jaget’ och självidentiteten. Den ger svar på den didaktiska frågan ”till vem?”. LÄS MER

  2. 2. Bokrecension, en tydlig genre? : En studie om hur lärare arbetar med bokrecensioner och vad deras syfte med arbetet är

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Hanna Abrahamsson; [2022]
    Nyckelord :Book reviews; genre; discursive writing; genre pedagogy; didactic methods; Bokrecensioner; genre; diskursivt skrivande; genrepedagogik; metoder;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur svensklärare på mellanstadiet arbetar med bokrecensioner i undervisningen, vad de anser att bokrecensioners syfte är samt vilka metoder de anser vara gynnsamma i arbetet. Detta är en kvalitativ studie där semistrukturerade intervjuer har genomförts med åtta lärare för att påvisa likheter och skillnader mellan deras olika arbetssätt och tankegångar. LÄS MER

  3. 3. Dansens möjligheter : Undervisning för elever med icke-normativa förutsättningar: Aktionsforskning på Kulturskolans Resurscenter

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Karin Erika Johansson; [2017]
    Nyckelord :Dansdidaktik; normer; funktionsnedsättning; aktionsforskning;

    Sammanfattning : This Study is an action research, investigating didactic approach by three different dance teachers at the Resource Centre at the Community School of Arts in Stockholm. The Resource Centre offer activities after school, for children and young people with disabilities or students who are in need of smaller groups. LÄS MER

  4. 4. Curious Cuisine : Bringing culinary creativity home

    Master-uppsats, Umeå universitet/Designhögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Júlia Nacsa; [2016]
    Nyckelord :interaction design; data-driven creativity; food design;

    Sammanfattning : How could culinary science and technology educate us about food through engagement and reflection? In this project, I proposed to uncover opportunities for design intervention within our near-future scenarios of cooking and eating in a home environment. My intent has been to use interaction design methodology to form social practices that turn the process of making and eating food more pleasurable and inspiring, while developing one’s individual knowledge, without being didactic and prescriptive. LÄS MER

  5. 5. Didactic Aspects of Transferred Social Values in Children´s Literature : A Character Analysis Focusing on Adult-Child Power Structures Found in Lois Lowry´s Novel Number the Stars

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Annelie Persson; [2016]
    Nyckelord :power; ideology; children´s literature; didactic intent; narration;

    Sammanfattning : The aim of this essay was to examine adult-child power structures connected to the main character in Lois Lowry´s novel Number the Stars, to see if they could be found in different levels, and layers of the text. With the focus to see if the novel´s content might correlate to any educational purposes if used when teaching English as a second language in the Swedish upper secondary school. LÄS MER