Sökning: "didaktik globalisering"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden didaktik globalisering.
1. Konflikt och kontroverser i samhällskunskap : En diskursanalys av Europarådets utbildningsmaterial för undervisning om kontroversiella frågor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Europarådet är en extern aktör som utöver inflytande för att integrera Europas utbildningssystem. Den mellanstatliga organisationen har givit ut ett utbildningsmaterial för att påverka undervisningen om kontroversiella frågor. LÄS MER
2. Samhällskunskapens påverkan av globaliseringen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : SammanfattningHela vår värld är påverkad av globaliseringen. Vi har kommit närmre varandra och ekonomi, kultur, information, utbildning, m.m. överförs över nationsgränser allt fortare i vår digitali-serade värld. LÄS MER
3. Flerspråkighet- möjligheter och hinder i förskolan : En intervjustudie i hur förskollärare förhåller sig till barns flerspråkighet
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Den globalisering som pågår idag leder bland annat till att allt fler språk blir vanligare i alla världens länder. I Sverige idag har ca 25 % av invånarna utländsk bakgrund och ses som flerspråkiga. Förskolan är en viktigt del i barns lärande. 2017 var 84% av alla landets barn mellan ett till fem år inskrivna i förskolan[1]. LÄS MER
4. ”Ska de driva företag allihop? Nej, det är ju inte det som är entreprenörskap för våra elever” : En kvalitativ studie, om hur några lärare beskriver entreprenörskap i utbildning, utifrån kontexten gymnasiesärskola.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Abstract Globalization and transition from an industrial society to an information society have contributed to change the labour market. This means that other skills are required from employees and citizens, more than ever before, which explains the challenge that upper secondary school teachers are facing, trying to define what skills and abilities students with intellectual disability will need in the future. LÄS MER
5. ”Det finns ingen mening att veta om man inte förstår” : En analys av samhällskunskapsämnets kärna i det senmoderna samhället
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Den samhällsutveckling som skett innebär ett skifte från en modern till en senmodern tid. Det senmoderna samhället präglas av globalisering, konsumtion och individualisering till skillnad från den moderna tidens mer kollektivistiska anda. LÄS MER