Sökning: "didaktik i svenskundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden didaktik i svenskundervisning.

  1. 1. ”Att skapa sammanhang” i undervisningen : En kvalitativ studie om ämnesövergripande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sonia Biria; [2023]
    Nyckelord :ämnesövergripande; ämnessamarbete; helhetsperspektiv och svenskundervisning.;

    Sammanfattning : Forskning inom svenskämnets didaktik visar att även vid ämnesspecifik undervisning finns det fördelar för elevernas lärande och lärarens undervisning av att läraren söker sig till, och utnyttjar naturliga ämnesövergripande kopplingar inom svenskämnet, till andra ämnen. Fördelarna rör såväl elevens bredare kunskapsutveckling som ämnesspecifikt lärande och motivation. LÄS MER

  2. 2. Användning av digitala verktyg : En enkätstudie om användningen av digitala verktyg i F-3 i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Signe Rosberg; Emma Schultz; [2023]
    Nyckelord :digital kompetens; digitala verktyg; lågstadiet F-3; läs- och skrivutveckling; svenskundervisning; TPACK;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har en stor inverkan på samhället och skolan. Det medför högre krav på undervisningen och dagens lärare har ett ansvar för att organisera och genomföra utbildningen för att främja elevernas kunskapsutveckling. LÄS MER

  3. 3. Fungerande kamratrespons i lågstadiets svenskundervisning- Sju grundskolelärares perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Frida Ahlberg; [2022-07-01]
    Nyckelord :Primary School; Swedish teaching; Peer response; Social learning; Formative assessment;

    Sammanfattning : The aim for this degree thesis was to investigate what seven teachers say about the conditions behind a functioning peer response in the primary schools' subject of Swedish. The study was built on qualitative data with semi structured interviews as a method of data collection. LÄS MER

  4. 4. Torgny Lindgrens Ormens väg på hällebergeti gymnasieskolans svenskundervisning? : En studie om en romans didaktiska potential för kombinerad undervisning om värdegrund och ämneskunskap

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Jonathan Westergren; [2022]
    Nyckelord :Pedagogik; Torgny Lindgren; Litteratur; Didaktik; Värdegrund; Kunskapsuppdrag; Skola;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker Torgny Lindgrens roman Ormens väg på hälleberget och dess didaktiska potential vad gäller det dubbla uppdraget i skolan. Inledningsvis avhandlas en rad teoretiska förhållningssätt vad gäller den rådande synen på såväl läsning som skönlitteraturens relation till läsaren. LÄS MER

  5. 5. ”Jag mins den ljufwa tiden” : Lyrik som didaktiskt verktyg i undervisning om svenska språkets ortografiska utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Julia Uusitalo Kemi; [2022]
    Nyckelord :Språkhistoria; svenska språkets historia; ortografi; svenska språkets ortografi; ortografins utveckling; textanalys; komparativ metod; lyrik; svenskundervisning; didaktik; gymnasieskolan; styrdokument;

    Sammanfattning : Syftet med förevarande studie är att undersöka skönlitteratur, mer specifikt lyrik, från upplysningstiden fram till i dag med fokus på ortografi för att påvisa konkreta förslag på hur skönlitteratur kan användas som ett didaktiskt verktyg i undervisning i det svenska språkets ortografiska utveckling. Det valda materialet består av lyrik hämtad från sju litterära epoker. LÄS MER