Sökning: "didaktik projektarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden didaktik projektarbete.

  1. 1. “att dansa som höstlöv i en skog jämfört med att göra det på en asfaltsplätt” : En kvalitativ studie om förskollärares konstruktioner av planerad undervisning utomhus och platsens betydelse  

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emma Pettersson; Linda Lönnqvist; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; konstruktion; planerad undervisning; platsens betydelse; undervisning utomhus;

    Sammanfattning : Denna studie har fokus på planerad undervisning utomhus i förskolan. Syftet med studien var även att synliggöra vilken betydelse platsen för en undervisningssituation tycks ha i förskollärares planering för undervisning utomhus. LÄS MER

  2. 2. ”Att barnen lär sig mycket bättre utomhus” : Förskollärares beskrivningar av arbetet med utomhuspedagogik innan och under coronapandemin

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Amanda Hedström; Frida Berge; [2021]
    Nyckelord :coronapandemin; lärande; medupptäckare; planering; projektarbete; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie har genomförts med syftet att undersöka hur förskollärare planerar för och  använder utomhuspedagogiken, samt om den pågående coronapandemin har givit upphov till några förändringar vad gäller utomhuspedagogiken. Studien har genomförts genom att intervjua nio förskollärare som har fått beskriva sitt arbete med utomhuspedagogik, både hur de planerar för utomhuspedagogiken och om det är någon skillnad mellan den planerade undervisningen utomhus och inomhus, samt hur de använder utomhuspedagogiken för att gynna barns lärande och utveckling. LÄS MER

  3. 3. ”Man tar in olika lärdomar” : En studie av hur pedagoger beskriver sitt arbete med estetiska uttrycksformer bild och musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maryam Dorbeygi Namaghi; Alcinda Gomes Rodrigues; [2020]
    Nyckelord :Förskollärare; bild-och musikdidaktik; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Syftet med den här studien var att undersöka hur förskollärare arbetar med estetiska uttrycksformer så som bild och musik, vad har de för motiv för att tillämpa estetiska ämnen i förskolan och hur gör dem det? Vår studie utgår ifrån läroplansteoretiska perspektivet och vilka ramfaktorer som påverkar verksamheten när man arbetar med estetiska uttrycksformer. Vi har använt oss av kvantitativ och kvalitativa undersökningar för att få förskollärares syn på ämnet i form av enkät och intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Projekt och Temaarbete i förskolans värld

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anton Bergman; [2018]
    Nyckelord :Tema; projekt; tematiskt; projekterande; temaarbete; projektarbete; förskola; pedagogik;

    Sammanfattning : This paper examines and reviews themed work and projects in the realm of preschool. By interviewing a group of preschool teachers and other people in leading positions within the occupation a basic understanding of how and why themes and projects were used emerged. LÄS MER

  5. 5. Hur undervisa om agila projekt som arbetsform. : Utbildning i strukturerat och agilt projektarbete med det pedagogiska konceptet organiserade syften.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Per-Arne Forsberg; [2018]
    Nyckelord :organiserade syften; agila metoder; projekt; teknikutvecklingsprocessen; projektutbildning; scrum; kanban; entreprenörskap; projektmodeller;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractDenna uppsats erbjuder en skalbar lektionssekvens som på ett adekvat pedagogiskt sätt introducerar elever på teknisk linje till att anamma dynamiska agila projektarbetsformer som utnyttjas inom näringslivet för att få fram nya produkter och tjänster. Detta är centralt för att uppfylla de krav som finns på teknikutbildningen på gymnasienivån och utgörs av att eleverna ska få förmåga att arbeta tillsammans i projektform för att lösa realistiska problem och sedan använda sig av teknikutvecklingsprocessen för att ta fram användbara lösningar. LÄS MER