Sökning: "didaktik rollspel"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden didaktik rollspel.

  1. 1. Kritiskt tänkande med kreativitetens kraft En intervjustudie av Berättarministeriets verksamhet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Elisabeth Nordqvist; [2023-09-20]
    Nyckelord :Berättarministeriet; kritiskt tänkande; kreativitet; undervisning; grundskolan;

    Sammanfattning : Berättarministeriet bedriver undervisning för skolor med högt socioekonomiskt index. Sedan drygt tio år tillbaka har stiftelsen tagit emot skolklasser på utbildningscenter i Stockholmsområdet och Göteborg, för att genom undervisning som bygger på berättande och rollspel minska konsekvenserna av skolsegregationen. LÄS MER

  2. 2. Främjande trygghetsarbete : Ett utvecklingsinriktat arbete om att stärka elevers sociala lärande i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lisa Rosvall; Matilda Fungbrandt; [2022]
    Nyckelord :Aktionsforskning; Kommunikation; Metodmaterial; Sociala band; Sociala relationer; Trygghet; Värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet är att genom aktioner förbättra elevers sociala lärande  samt bidra till att främja en trygg miljö för eleverna på fritidshemmet.  Metodmaterialet kommer testats på två olika skolor för att inspirera pedagogerna i  verksamheten till trygghetsarbete. LÄS MER

  3. 3. Rollspel som didaktiskt verktyg inom samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alexander Mukka Nordlund; Felix Wall; [2020]
    Nyckelord :Samhällskunskap; Rollspel; Didaktik; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att redogöra för den forskning som existerar runt rollspelsanvändning inom samhällskunskapsämnet. Vår frågeställning är “hur beskriver forskning användandet av rollspel inom samhällskunskapen?” Metoden utgår från en systematisk sökningsprocess där vi har valt ut nyckeltermer och begränsningar för att finna artiklar och avhandlingar om rollspel inom samhällskunskapsundervisning. LÄS MER

  4. 4. ”Man använder drama alldeles för sällan, eller gör man det?” : En belysning av metoder inom drama som förskollärare använder för att utveckla förmågan till lärande hos barn.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tina Wiede; [2019]
    Nyckelord :Förskola; Drama; Metod; Lärande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att belysa vilka metoder förskollärare använder sig av för att ge barn förutsättningar att utveckla förmågan till lärande genom drama. Förskolans läroplan (Lpfö 98 2018) innehåller flera mål, bland annat drama, men inte några bestämda metoder. LÄS MER

  5. 5. Konflikthantering i fritidshemmet : En kvalitativ studie om konflikter, konflikthantering och förebyggande arbete kring konflikter i fritidshemmet ur fritidslärarens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emina Begicevic; Emelie Stensson; [2018]
    Nyckelord :konflikt; konflikthantering; förebyggande; elever; fritidslärare; fritidshem;

    Sammanfattning : Studien har syftat i att få en djupare förståelse om hur sex fritidslärare upplever elevers konflikter, hur konflikterna hanteras och förebyggs. Syftet var även att ta reda på vilka metoder som används för att elevernas konflikter ska kunna lösas och vilka konflikter som bör motverkas. LÄS MER