Sökning: "didaktik särskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 27 uppsatser innehållade orden didaktik särskolan.

  1. 11. Sex- och samlevnadsundervisning i särskolan : Lärares och elevers perspektiv

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Yvonne Merkell; [2017]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; utvecklingsstörning; särskola; sex-och samlevnad; ungdomar; undervisning; kategorisering; sexualitet; normer;

    Sammanfattning : Undervisning i sex- och samlevnad har varit obligatoriskt i svenska skolor i 60 år men tidigare forskning visar att det finns flera utmaningar i att utforma undervisning i sex- och samlevnad i särskola. Utmaningarna handlar om de föreställningar och de normer som finns kring utvecklingsstörning och sexualitet. LÄS MER

  2. 12. Lärande och undervisning i matematik i särskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pamela Karlsson; [2017]
    Nyckelord :lärande; matematikundervisning; särskolan; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Ett steg i utvecklingen av den egna professionen och därigenom främja elevers lärande är attreflektera kring sina egna uppfattningar och erfarenheter samt att bli medveten om hur andratänker och gör (Forsmark, 2009). Särskoleverksamheten har kritiserats för att vara alltföromsorgsfokuserad samtidigt som det pedagogiska arbetet och lärarkompetensen inomverksamheten har framhållits som betydelsefull för elever med utvecklingsstörning (Berthén,2007). LÄS MER

  3. 13. Grupphandledning - ett sätt att utveckla samverkan mellan särskola och grundskola?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Kerstin Marsk; [2012-02-02]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Inledning Målet "en skola för alla", känns i många avseenden avlägset. Om målet verkligen är att skapa en skola där "alla" får delta helt och fullt utifrån sina förutsättningar krävs det att alla som arbetar i skolan får det stöd och skaffar sig den kompetens som krävs för att kunna möta den stora variationen av elevers olikheter. LÄS MER

  4. 14. Arbetsplatsförlagd utbildning på gymnasiesärskolan : En studie om mötet mellan handledare och elev

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Jonas Imberg; [2012]
    Nyckelord :Gymnasiesärskolan; Funktionsnedsättning; Arbetsplatsförlagd utbildning; apu; Handledare; Yrkesliv; Handledning;

    Sammanfattning : De flesta forskningsuppsatser berör normalbegåvade elevers behov av handledning på en Apu-plats (Arbetsplatsförlagd utbildning). Jag vill med mitt arbete belysa de alldeles speciella förutsättningar som gäller för att hantera elever med funktionsnedsättning när de är ute på sin Apu. LÄS MER

  5. 15. "Det är viljan hos personalen som spelar in hur eller om man vill ha en inkluderande skola" : En intervjustudie om hur lärare upplever inkludering i skolor med lokalintegrerade särskoleklasser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julia Klang Zettergren; [2012]
    Nyckelord :Lokalintegrering; Inkludering; Specialpedagogiska dilemman; Översättning som organisationsmodell;

    Sammanfattning : Idag återfinns många särskolor och grundskolor i en gemensam skola där skolornas lokaler och omkringliggande miljöer delas. När särskoleklasser finns i den reguljära skolans byggnader kallas det för lokalintegration. LÄS MER