Sökning: "didaktik särskolan"
Visar resultat 16 - 20 av 27 uppsatser innehållade orden didaktik särskolan.
16. De måste visa att de bryr sig : En studie om motivation på gymnasiesärskolans nationella program
Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Fenomenet motivation och särskolan ur ett inifrånperspektiv d.v.s. ur ett elevperspektiv är ett tämligen outforskat område. LÄS MER
17. Emotionell kommunikation i gymnasiesärskolan : En studie av emotiva uttrycksresurser i samtal mellan elever med alternativ och komplettterande kommunikation och lärare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Den här studien syftar till att ge exempel på hur emotionell kommunikation kan se ut och fungera mellan lärare och elever i särskolan som använder alternativ och kompletterande kommunikation. Emotionell kommunikation utgör en stor del av vår dagliga kommunikation och det är emotionerna som ger våra liv mening och sammanhang. LÄS MER
18. Vilka arbetssätt använder några pedagoger på förskolan och särskolan för att språkträna barn med Downs syndrom?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att ge exempel på hur några pedagoger och lärare arbetar med språkinlärning med barn med Downs syndrom på fyra utvalda förskolor respektive fyra särskolor. Metoden vi har använt oss av i denna studie är intervju. LÄS MER
19. "Skolan är viktigare!" : en kvalitativ studie om tankar kring ämnet idrott och hälsa bland elever med funktionsnedsättning
Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen var att undersöka hur elever med funktionsnedsättning ser på sin undervisning i ämnet idrott och hälsa utifrån ett salutogent perspektiv. Vi vill lyfta fram åsikterna hos elever med funktionsnedsättning som har inkluderad undervisning och de som har exkluderad undervisning. LÄS MER
20. "Om man inte får chansen att uttrycka sig, känns det som man inte är värd ett skit". En studie om pedagogers syn på hur estetiska ämnen kan främja lärande och utveckling hos särskoleelever
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att ta reda på hur pedagoger på en särskola talar om estetiska ämnens betydelse för att främja lärande och utveckling för eleverna, samt hur detta gestaltar sig i praktiken. Teori: Vi utgår från ett sociokulturellt perspektiv som bl.a. innebär att allt man lär sig sker i samspel med andra människor. LÄS MER