Sökning: "didaktik. scaffolding"

Visar resultat 1 - 5 av 78 uppsatser innehållade orden didaktik. scaffolding.

  1. 1. Språkutveckling i förskola : En studie om förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Elizabeta Antonov; Fataneh Khanjani; [2024]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; förskollärare; TAKK och bild-teckenstöd; språkutveckling; stöttning; mediering.;

    Sammanfattning : Dagens förskola präglas av flerspråkighet och kulturell mångfald. Många barn talar annat språk än svenska i hemmet. Förskolan och förskollärares arbete utgör en viktig del av barns lärande och utveckling. Förskollärare har en central roll när det kommer till att främja flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Sustainability education in early childhood: Preschool teachers´perceptions and approaches in nurturing sustainability education practises

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Rose Anyanwu; [2023-01-25]
    Nyckelord :Education; Sustainability; Sustainable Development SD ; Education for Sustainable Development ESD ; Early Childhood for Sustainable Education; Preschool teachers;

    Sammanfattning : Aim: This study aims to examine early childhood teachers’ perceptions of Education for Sustainable Development as well as their pedagogical approaches for nurturing sustainability in Swedish preschools, and how their perceptions of ESD relate to their teaching strategies in nurturing sustainability education. Theory: Lev Vygotsky’s social constructivism emphasizes the significance of language and thought, social interaction, zone of proximal development, scaffolding, mediation, and collaborative work in learning. LÄS MER

  3. 3. Utmaningarna med språkstörning i SO-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Valmire Rama; Dragan Strenglund; [2023]
    Nyckelord :language disorder; elever med språkstörningar; SO-didaktik; språkstörning; språkstörningar i SO-undervisningen;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka de utmaningar som lärare upplever i ett arbete med elever som har språkstörningar i SO-undervisningen. Studien utförs med hjälp av kvalitativa metoder i form av semistrukturerade intervjuer. I studien intervjuas sex lärare, varav fem arbetar på en och samma skola. LÄS MER

  4. 4. ”Det är min uppgift att se till att eleverna ska klara av att vara i klassrummet” - En kvalitativ studie om hur lärare arbetar inkluderande under skönlitterär högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Sanna Wassbrink; Alva Wenngren; [2023]
    Nyckelord :inkludering; koncentration; relationellt perspektiv; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Dagens skolsystem ser elevers olikheter som en tillgång ochundervisningen ska anpassas efter elevernas behov. En inkluderande undervisning är således aktuell. Syftet med denna studie var att fördjupa kunskapen om hur lågstadielärare arbetar inkluderande under skönlitterär högläsning i svenskämnet. LÄS MER

  5. 5. Ny i läraryrket : En enkätstudie med kvantitativa och kvalitativa inslag om mentorskapets betydelse för den nya läraren under dennes introduktionsperiod

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Cecilia Ahlberg; Petra Skött; [2023]
    Nyckelord :Introduktionsperiod; nya lärare; sociokulturellt perspektiv; kvantitativa och kvalitativa enkäter;

    Sammanfattning : Denna enkätstudie med både kvantitativa och kvalitativa inslag syftar till att få ökad kunskap om hur en tilldelad mentor under introduktionsperioden kan påverka den nya lärarens professionella utveckling. Enligt Skollagen (SFS 2010:800), 2 kapitlet §22, ska en nybliven lärare som examinerats tidigast 2014 ha haft rätt till en introduktionsperiod med tilldelad mentor under sitt första läsår i yrket. LÄS MER