Sökning: "didaktisk ämnesteori"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden didaktisk ämnesteori.

  1. 1. Elevers baskunskaper i matematik. En jämförelse efter problembaserad undervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Jasminka Sacic; [2018-09-05]
    Nyckelord :Baskunskaper i matematik; ämnesdidaktisk analys; Diamantdiagnoser; elever med särskilda matematiska förmågor; problemlösning; matematiktävlingar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur elever utvecklar baskunskaper i matematik beroende av vilken typ av undervisning de har. Eleverna i mattespetsgrupper har haft undervisning genom problemlösning och eleverna i vanliga klasser har haft en vanlig matematikundervisning. LÄS MER

  2. 2. Yngre grundskoleelevers taluppfattning inom grundläggande aritmetik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Kersti Simm; [2015]
    Nyckelord :didaktisk ämnesteori; kartläggning; matematiksvårigheter; årskurs 1-6;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med detta examensarbete är att undersöka yngre elevers taluppfattning igrundläggande aritmetik inom addition och subtraktion i lägre talområde. Detta för att en godtaluppfattning är en grundläggande färdighet för det fortsatta matematikarbetet i skolan. LÄS MER

  3. 3. Bedömning i matematik. En fallstudie - hur gör lärare på fältet?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Sandin; [2012-11-05]
    Nyckelord :matematik; bedömning; ämnesprov; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med fallstudien är att undersöka hur lärare arbetar med bedömning i ma-tematik av elever i behov av särskilt stöd i årskurs 3 under vårterminen 2012. Teori: I den teoretiska inramningen redogörs för en didaktisk ämnesteori där lärarens ämneskunskaper och ämnesdidaktiska kunskaper främjar lärandet. LÄS MER

  4. 4. Goda förutsättningar för goda betyg i matematik. En jämförelse av elevers kunskaper i matematik i år fem och deras betyg i samma ämne i år nio

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helén Frick; [2011-09-29]
    Nyckelord :matematik; kunskapsprofil; betyg; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att belysa kunskapsmässiga faktorer i år fem som kan vara särskilt viktiga för en elevs fortsatta matematikutveckling. Teori: I teorigenomgången redogörs för en didaktisk ämnesteori som tar sin utgångspunkt i individualisering och som betonar elevens förståelse för matematik. LÄS MER

  5. 5. Lust att lära – möjlighet att lyckas? En studie om år 3 elevernas möjligheter nå målen i matematik

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Christina Magnusson; [2009-04-02]
    Nyckelord :didaktisk ämnesteori; ramfaktorteori; grundläggande aritmetik;

    Sammanfattning : Syfte: Undersökningen handlar om att ta reda på om eleverna i år 3 får med sig goda grunder i aritmetik. Grunder som skall ge eleven möjlighet att framledes nå målen för matematik i år 9. Syftet är att kartlägga grunderna inom aritmetik för år 3, samt undersöka vilka faktorer som styr och påverkar undervisningen. LÄS MER