Sökning: "didaktisk analys reflektion"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden didaktisk analys reflektion.

  1. 1. Skildringen av afrikaner : En bildanalys över framställningen av afrikaner och västerlänningar i slutet av 1800-talet i brittiska tidningen PUNCH

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Bergsten; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta arbete utgör en bildanalys av ett antal bilder publicerade på slutet av 1800-talet i den brittiska tidningen PUNCH som skildrar afrikaner och västerlänningar med syfte att synliggöra hur afrikaner kontra västerlänningar skildras utifrån frågeställningarna: - Hur framställs afrikaner i bilder från slutet av 1800-talet från tidningen PUNCH? - Vilka skillnader finns i framställningen av afrikaner kontra västerlänningar i bilder från slutet av 1800-talet från tidningen PUNCH? Denna analys har genomförts med utgångspunkt i postkolonial teori, det postkoloniala perspektivet, och diverse forskning på området. Det finns en hel del forskning gällande kolonialismen och koloniseringen av Afrika, och här har främst John Kiarie Wa’Njogu samt Ronald B. LÄS MER

  2. 2. Är utevistelsenförskollärarnaskaffepaus? : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar medundervisning utomhus på förskolans gård

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Denise E Reinholdsson; Amanda Petersén; [2019]
    Nyckelord :förskolans gård; hållbar framtid; medforskande förskollärare; undervisning; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Studien avser att bidra med kunskap kring hur förskollärare arbetar med undervisning utomhus påförskolans gård. Frågeställningarna berör hur förskollärare beskriver att de planerar och genomförundervisning utomhus, vad pedagogisk inriktning har för betydelse i undervisningen och hurundervisning utomhus kan bidra till att läroplansmålen uppnås. LÄS MER

  3. 3. Didaktik för reflektion : Folkhögskollärares beskrivningar av hur de iscensätter deltagares reflektion

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Andreas Ruschkowski; [2014]
    Nyckelord :Teaching; reflection; students; Folk High School; Folk High School teacher; thematic analysis; Didaktik; undervisning; reflektion; deltagare; folkhögskola; folkhögskollärare; tematisk analys;

    Sammanfattning : I ett flertal teorier inom fältet vuxnas lärande, liksom i dokument i specifika skolformer inom svensk vuxenutbildning, ges begreppet reflektion en frontposition i relation till lärande. Begreppet är dock problematiskt i att det har flera olika innebörder som inte nödvändigtvis harmonierar med varandra. LÄS MER

  4. 4. En bilddidaktisk självstudie om undervisning i en klass på Introduktionsprogrammet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Annika Westlund; [2011]
    Nyckelord :aktionsforskning; lärares förhållningssätt; bildäm;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNINGSyftet med studien är att fördjupa förståelsen av vad som sker under sex bildlektioner i en gymnasieklass påIntroduktionsprogrammet. Syftet är också att utveckla kunskap kring aktionsforskningsmetoden som ett skolnäraforskningsredskap för lärarprofessionen, genom att här anknyta till didaktisk forskning. LÄS MER

  5. 5. Religion från 80- till 00 -tal En komparativ analys av två läroböckers avsnitt om hinduism utifrån sammanhang, språk, innehåll, det sociala och stil

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Josef Lagerkvist; [2010-01-25]
    Nyckelord :läroboksanalys; värderingar i läroböcker; religionskunskap; bilder av hinduism;

    Sammanfattning : Studien utgår från en syn på sakprosa i allmänhet och skolböcker i synnerhet som deltagare i ett nära samspel med samhället. Jag genomför i studien en komparativ textanalys av två läroböckers avsnitt om hinduism i ämnet religionskunskap på gymnasieskolan. Böckerna är av olika ålder, den ena är utgiven 1988 och den andra 2006. LÄS MER