Sökning: "didaktisk analys"
Visar resultat 6 - 10 av 242 uppsatser innehållade orden didaktisk analys.
6. ”Jag ville inte längre, men jag visste intevad jag ville istället” : En närläsning av Malin Persson Giolitos Störst av allt med fokus på hur etiska och moraliska dilemman framställs och behandlas
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Denna studie syftar till att granska hur etiska och moraliska frågor framställs och behandlas i Malin Persson Giolitos Störst av allt. Verket är en realistisk skildring av ett rättegångsförfarande som genom den fiktiva världen gestaltar ett verklighetstroget drama. LÄS MER
7. Rättsstaten och dess principer i lärares undervisningsmaterial : En undersökning om lärares didaktiska val och elevers förutsättningar i Samhällskunskap 1b
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologiSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärares didaktiska val avseende undervisning om rättsstatens principer samt de rättsstatsprinciper som kommer till uttryck i deras undervisningsmaterial. Detta har bakgrund i frågans relevans i koppling till samhällskunskapsämnets syfte och innehåll, och till ett samhällstillstånd där frågan om rättsstatens utformning blivit alltmer aktuell. LÄS MER
8. "Om man inte vill att eleverna ska hålla på med sånt skit måste man förmedla riskerna med preparaten" : En kvalitativ studie om hur lärare i idrott och hälsa bedriver och planerar lektioner som berör droger och dopningspreparat
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte Studien syftar till att undersöka hur idrottslärare på gymnasiet planerar och genomför undervisning om droger och dopningspreparat. Frågeställningar Vilka tillvägagångssätt använder idrottslärare när det gäller att belysa effekterna av droger och dopningspreparat? Vilka förutsättningar, hinder och möjligheter ser idrottslärare med undervisning om droger och dopningspreparat? Hur upplever idrottslärare sin ämnesdidaktiska kompetens gällande droger och dopning? Teori och metod Studien baseras på didaktisk teori i allmänhet och den didaktiska triangeln i synnerhet samt ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER
9. Vardagsteknik på förskolegården
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Denna studie undersöker vilka möjligheter att erfara vardagsteknik som förskollärarna erbjuder barnen på förskolegården samt hur förskollärare beskriver att de undervisar om vardagsteknik på förskolegården. För att kunna besvara studiens syfte har följande frågeställningar formulerats: i vilka situationer och hur används förskolegården för att synliggöra vardagsteknik för barnen?, vilka svårigheter redogör förskollärarna för i relation till undervisning om vardagsteknik på förskolegården? samt vilka möjligheter redogör förskollärarna för i relation till undervisning om vardagsteknik på förskolegården?. LÄS MER
10. "Vi tar emot den kärlek som vi tycker vi är värda" : En analys av Stephen Chboskys Wallflower - Konsten att titta på och dess potential för att arbeta med sexualitet, samtycke och relationer i ämnet svenska på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Den 1 juli 2021 kom det nya direktiv från Skolverket att sexualitet, samtycke och relationer (SSR) nu har en större del i skolans värdegrund. Skolverket ger inget konkret material på hur de nya direktiven ska användas i undervisningen. LÄS MER