Sökning: "didaktisk problematik"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden didaktisk problematik.

  1. 1. ”Man vill ingiva människorna något slags känsla” : - En studie om kritisk pedagogik och etiska förhållningssätt utifrån samhällslärarens roll som förvaltare och underhållare

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Ruben Länne; [2023]
    Nyckelord :Kritisk pedagogik; Etiska förhållningssätt; Blennberger; Samhällslärare;

    Sammanfattning : Humor, tillsammans med andra etiska förhållningsätt har visat sig vara relevanta i kombination med kritisk pedagogik - 6 stycken samhällslärare vid gymnasiet har i denna uppsats blivit intervjuade och resonerat kring deras roll som förvaltare av samhällskunskapsämnet och underhållare. Bakgrunden visar att elever vid gymnasiet efterfrågar mer engagemang från sina lärare i samhällskunskap, likaså forskare som Dodillet och Lundin (2018) även Hauver (2019) trycker på ett behov hos samhällslärare att våga vara radikala och kritisera etablerade utbildningsstrategier. LÄS MER

  2. 2. Vad för möjligheter och problematik kan film som didaktiskt verktyg ha i undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :André Sivnert; Vasana Osinska; [2021]
    Nyckelord :Film; grundskola; multimodal text; literacy; undervisning;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt har vi författare haft som syfte att fördjupa oss inom filmundervisning i skolan för att undersöka hur film kan användas i undervisning. Vi vill även undersöka om det finns forskning kring om film som undervisningsmaterial skulle kunna medföra problematik i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Bilden av den amerikanska kvinnan : En studie av svenska reseskildringar från 1850-talet om Amerika och hur författare beskrivit kvinnorna i landet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anthon Cederwall; [2019]
    Nyckelord :Culture meetings; Gender; Image; America USA ; Sweden; thought patterns; Kulturmöten; Genus; Bild; Amerika USA; Sverige; Tankemönster;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar en del av historien med ett nytt perspektiv. Den handlar om hur kvinnor i Amerika/USA skildras utifrån reseskildringar av Fredrika Bremer och Lovisa Mathilda Nettelbladt. LÄS MER

  4. 4. Litteratur, Moral, Demokrati : En skönlitterär analys av Kalle och chokladfabriken med didaktisk inriktning betraktat utifrån perspektiven klass och postkolonialism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Karin Nilhammer; [2017]
    Nyckelord :Literature analysis; fiction; ethic; morale; democracy; fundamental values; identity; discussions of literature; civics; Swedish.; Litteraturanalys; skönlitteratur; etik; moral; demokrati; värdegrund; identitet; boksamtal; samhällskunskap; svenska.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur boken Kalle och chokladfabriken (1964) kan användas i en värdegrundsundervisning där demokrati utgör ramen och där perspektiven klass och mångkultur specificerar undersökningen. Frågeställningarna är formulerade utifrån syftet och berör bokens kopplingar till styrdokumentens värdegrundsformuleringar samt hur boken kan användas i undervisningen utifrån mål i svenska liksom läroplanens övergripande mål. LÄS MER

  5. 5. "Vi ska inte vara rädd föratt möta människor utanför skolan" : En studie som belyser ett lärarperspektiv på studiebesök i religionskunskap

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Maja Persson Riis; [2015]
    Nyckelord :Field study; Religious Education; interculture pedagogy; sociocultural perspective; studiebesök; religionsdidaktik; didaktik; religionskunskap; exkursion; sociokulturellt perspektiv; interkulturell pedagogik;

    Sammanfattning : The project of this thesis is to illuminate the teacher perspective on study visits by examining how six religion teachers relate to the study visit method in high school religious education. The research object of the thesis is to investigate whether teachers believe there are viable didactic possibilities and challenges associated with the study visit concept in education, and to define them if present. LÄS MER