Sökning: "didaktisk teori"

Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser innehållade orden didaktisk teori.

  1. 1. "Så fort en elev får en skärm i handen är det något som händer". En didaktisk analys av musiklärares beskrivning av hur de iscensätter musikundervisning med digitala verktyg i grundskolan.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/ Högskolan för scen och musik

    Författare :Ulla Tangaard; [2019-08-26]
    Nyckelord :digitala verktyg; musikskapande; didaktisk iscensättning; kvalitativ intervju; didaktisk teori;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att få mer kunskap om hur musiklärare i grundskolans senare år beskriver sin undervisning med digitala verktyg och hur dessa verktyg förstås av lärarna. Forskningsfrågorna som besvaras i denna studie är följande: Hur reflekterar musiklärare kring didaktisk iscensättning av digitala verktyg? Hur beskriver musiklärare sin egen förförståelse av digitala verktyg i musikundervisningen? Studien är kvalitativ i sin ansats och materialet har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med fem stycken musiklärare. LÄS MER

  2. 2. Undervisning av källkritik på internet : Lärares syn och möjliga påverkansfaktorer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Ida Lundström; [2019]
    Nyckelord :källkritik undervisning lärare internet mellanstadiet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att utöka kunskapen om hur svensklärare i årskurs 4–6 ser på begreppet källkritik när det kommer till information på internet, samt hur de väljer att gestalta källkritiken didaktiskt. Detta i hopp om att finna möjliga förklaringar till varför det förekommer brister i undervisningen av källkritik. LÄS MER

  3. 3. Att konstruera kön : En observationsstudie om språkligt bemötande i förskolan utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning; Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Maria Ljung; Linnea Magnusson Koch; [2019]
    Nyckelord :Förskola; språkligt bemötande; genusperspektiv; feministisk poststrukturalism; subjektivitet; positionering;

    Sammanfattning : Detta är en observationsstudie vars syfte är att undersöka pedagogers språkliga bemötande i förskolans praktik utifrån ett genusperspektiv. Syftet besvaras utifrån följande frågeställningar: Hur ser pedagogernas språkliga bemötande med barnen ut i förskolans praktik? Vilka skillnader kan utläsas i hur pedagogerna bemöter flickor respektive pojkar? Denna studie utgår ifrån en feministisk poststrukturalistisk teori som ses som ett genusperspektiv då det grundar sig på att könsuppdelningen och tudelningen kvinnligt och manligt är socialt konstruerat och behöver ifrågasättas och överskridas för att generera att människan får fler sätt att vara på (Lenz Taguchi, 2004). LÄS MER

  4. 4. Bild i nöd och lust : En didaktisk fallstudie av metoder som främjar skaparlust i bilddidaktiskasammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Eleonora Ekholm; [2019]
    Nyckelord :Skaparlust; motivation; inspiration; bilddidaktik; didaktisk design.;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om hur skaparlust kan främjas i bildundervisning. Undersökningenbestår av ett dubbelt perspektiv, där arbetet innehåller både kvalitativa vetenskapliga ochkonstnärliga metoder. LÄS MER

  5. 5. Autism och skrivsvårigheter : En intervjustudie med lärare som undervisar elever med autism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, ;

    Författare :Åsa Romson; Josephina Wallström; [2019]
    Nyckelord :autism; writing difficulties; didactic theory; autism; skrivsvårigheter; didaktisk teori;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Tidigare forskning påvisar att elever med autismspektrumtillstånd (AST) ofta möter svårigheter i skrivandet och att de behöver få specifik skrivundervisning för att utvecklas i sitt skrivande. Studiens syfte var att undersöka och synliggöra lärares uppfattningar och erfarenheter beträffande skrivundervisning för elever med autism. LÄS MER