Sökning: "didaktisk triangel"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden didaktisk triangel.
1. Utomhuspedagogik –en arbetsmetod i förskoleklass?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Studien syftar till att beskriva hur lärare uppfattar utomhuspedagogik som arbetsmetod i förskoleklass samt lärares didaktiska val i relation till utomhuspedagogik i förskoleklass. Det är en enkätstudie som främst utgår från kvantitativ metod med inslag av kvalitativ analys. Studien tar avstamp i didaktiskt perspektiv. LÄS MER
2. En didaktisk analys av idrottslärarstudenters möte med en akademiserad utbildning
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Idrottslärarutbildningen har historiskt beskrivits som starkt traditionsbunden där praktiskafärdigheter har varit en del av det huvudsakliga målet med utbildningen. I takt med tiden harutbildningen genomgått en akademisering där teoretiska innehåll och forskningsfält har fåttallt större utrymme. LÄS MER
3. Räddar vi världen nu? : En intervjustudie om förskollärares hållbarhetsarbete
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Denna uppsats tar avstamp i dagens rådande klimatkris. Det som drivit vårt arbete framåt är vårt intresse för hållbarhet samt hur det får mening och arbetas med praktiskt i en förskolekontext. Syftet med vår studie är därför att undersöka förskolors arbete med hållbarhet. LÄS MER
4. Att planera och att ta tillfället i akt : En kvalitativ studie om didaktikens betydelse för undervisning i förskolan
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : The purpose of this study is to deepen the understanding of and describe how preschool teachers understand the concept of teaching, and what aspects of teaching they regard as important. The survey on which the results are based is a qualitative study that has been done by interviewing eight preschool teachers via semi-structured interviews. LÄS MER
5. Den musikdidaktiska diamanten : Personella, materiella och organisatoriska förutsättningar för musikundervisning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studie har växt fram utifrån Malmö stads nulägesbedömning (2020) och de organisatoriska, materiella och personella förutsättningar i förskolan som presenterats däri. Efter vår läsning föddes ett intresse att studera musikundervisning i förskolan utifrån de begrepp som lyfts i rapporten. LÄS MER