Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Utomhuspedagogik –en arbetsmetod i förskoleklass?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Emilia Östberg; [2024]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; förskoleklass; didaktiskt perspektiv; enkätstudie;

    Sammanfattning : Studien syftar till att beskriva hur lärare uppfattar utomhuspedagogik som arbetsmetod i förskoleklass samt lärares didaktiska val i relation till utomhuspedagogik i förskoleklass. Det är en enkätstudie som främst utgår från kvantitativ metod med inslag av kvalitativ analys. Studien tar avstamp i didaktiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. En didaktisk analys av idrottslärarstudenters möte med en akademiserad utbildning

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Vilhelm Abrahamsson; Oscar Ögren; [2023]
    Nyckelord :PETE; kritiska perspektiv; akademisering; didaktik.;

    Sammanfattning : Idrottslärarutbildningen har historiskt beskrivits som starkt traditionsbunden där praktiskafärdigheter har varit en del av det huvudsakliga målet med utbildningen. I takt med tiden harutbildningen genomgått en akademisering där teoretiska innehåll och forskningsfält har fåttallt större utrymme. LÄS MER

  3. 3. Räddar vi världen nu? : En intervjustudie om förskollärares hållbarhetsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Victoria Westerdahl; Josefin Thompson; [2022]
    Nyckelord :Hållbarhet; hållbarhetsarbete; didaktisk triangel; förskollärare; undervisning.;

    Sammanfattning : Denna uppsats tar avstamp i dagens rådande klimatkris. Det som drivit vårt arbete framåt är vårt intresse för hållbarhet samt hur det får mening och arbetas med praktiskt i en förskolekontext. Syftet med vår studie är därför att undersöka förskolors arbete med hållbarhet. LÄS MER

  4. 4. Att planera och att ta tillfället i akt : En kvalitativ studie om didaktikens betydelse för undervisning i förskolan

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Helena Brander Bergström; [2022]
    Nyckelord :didaktik; didaktisk triangel; förskola; förskollärare; lärande; undervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to deepen the understanding of and describe how preschool teachers understand the concept of teaching, and what aspects of teaching they regard as important. The survey on which the results are based is a qualitative study that has been done by interviewing eight preschool teachers via semi-structured interviews. LÄS MER

  5. 5. Den musikdidaktiska diamanten : Personella, materiella och organisatoriska förutsättningar för musikundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linnea Persson; Olle Mörkberg; [2021]
    Nyckelord :Music Preshool Didactics Organisation Competence; Musik Förskola Didaktik Organisation Kompetens;

    Sammanfattning : Denna studie har växt fram utifrån Malmö stads nulägesbedömning (2020) och de organisatoriska, materiella och personella förutsättningar i förskolan som presenterats däri. Efter vår läsning föddes ett intresse att studera musikundervisning i förskolan utifrån de begrepp som lyfts i rapporten. LÄS MER