Sökning: "didaktiska dilemma"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden didaktiska dilemma.

  1. 1. Slöjdlärarens didaktiska process : En kvalitativ studie om slöjdlärares upplevelse av att undervisa praktisk kunskap i grundskola.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Veaceslav Bendersky; [2024]
    Nyckelord :Slöjddidaktik; tyst kunskap; didaktiska ramar.;

    Sammanfattning : Praktisk kunskap kräver teori och teoretisk kunskap kräver praktik. I slöjdundervisning behöver eleverna ges möjlighet att utveckla både sin kreativitet och självständighet samtidigt som eleverna måste få en grund som i vissa moment kräver en exakt reproduktion av lärarförmedlad kunskap. LÄS MER

  2. 2. Demokratiuppdragets dilemma : Gymnasielärares hantering av skolans demokratiuppdrag i pedagogiskpraktik

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ine Back; [2022]
    Nyckelord :demokratiuppdraget; didaktik; läroplanens värdegrund; normsystem;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra till en ökad förståelse för hur olika faktorer påverkar lärarestolkning och praktiskt-pedagogiska hantering av skolans så kallade demokratiuppdrag, alltså deinledande texter i läroplanerna som behandlar värdegrund, kunskap om demokratiska processer samtträning i kritisk granskning. Studien efterfrågade på vilket sätt läroplanens formulering avdemokratiuppdraget tolkades av lärarna, hur de beskrev sin hantering av det i pedagogisk praktik samtvilka drivkrafter i form av normsystem som kunde spåras hos lärarna. LÄS MER

  3. 3. Barock eller bara rock? : En studie av musiklärares frirum - Att bli lärare på riktigt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Daniel Persson; [2021]
    Nyckelord :Life Experience; Identity creation; Free space; Action space; Dilemma.; Livserfarenhet; Identitetsskapande; Frirum; Handlingsutrymme; Dilemma.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet i studien är att belysa musiklärarens dilemma i valet mellan musik som uttryck och musik som skolämne. I detta arbete presenteras hur den personliga utvecklingen över tid påverkar prioriteringar och didaktiska val i musiklärares identitetsskapande. Studien bygger på musiklärares livserfarenheter. LÄS MER

  4. 4. Lärares uppfattningar av nivågrupperingar i matematikundervisningen på mellanstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Charlotte Holmqvist; [2020]
    Nyckelord :Nivågruppering; heterogena- och homogena grupper; likvärdig utbildning; hög- och lågpresterande elever.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra lärares uppfattningar gällande nivågrupperingar. Nivågrupperingar har visat sig vara ett kontroversiellt ämne som det forskats om i ett sekel och forskare är inte överens om dess för- och nackdelar i matematikundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Undervisning i en skola för alla : Specialpedagogiska perspektiv i rektorers och lärares beskrivningar kring undervisning av grundsärskoleelever i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Anna Westman; [2019]
    Nyckelord :mainstreaming; intellectual disability; compulsory regular school; teachers; principals; special educational perspective; Integrering; utvecklingsstörning; grundskola; lärare; rektorer; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka specialpedagogiska perspektiv som framträder när några grundskollärare, lärare i grundsärskolan och rektorer beskriver undervisning av integrerade grundsärskoleelever i grundskolan. Syftet utmynnar i frågeställningar som handlar om hur de tre yrkeskategorierna beskriver förberedelse, genomförande samt utvärdering av sådan undervisning. LÄS MER