Sökning: "didaktiska frågor hur"

Visar resultat 16 - 20 av 302 uppsatser innehållade orden didaktiska frågor hur.

  1. 16. Handledning som träffar rätt

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Terese Björkqvist; [2023]
    Nyckelord :Slöjd; handledning; kommunikation; anpassning; arbetsstrategi; slöjdspecifika begrepp;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utveckla förståelse för vilka didaktiska val några slöjdlärare gör när de handleder elever. Inriktningen var hur slöjdlärare anpassar sin handledning utifrån elevens individuella behov, hur de väljer att kommunicera sina instruktioner och hur de använde det slöjdspecifika specifika språket när de handleder eleven. LÄS MER

  2. 17. Lärares interaktion med och tankar om elever som utmanar undervisningen : en kvalitativ studie

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Josefin Skytt; [2023]
    Nyckelord :interactions; salutogen; classroom climate; challenging behavior; didactic; interaktioner; salutogent; klassrumsklimat; utmanande beteende; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utveckla kunskapen om skickliga lärares ledarskap i förhållande till elevers utmanande beteende. Studien genomfördes med sju lärare som arbetade i sju olika skolor. LÄS MER

  3. 18. Att använda film i teknikundervisningen på högstadiet

    Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Talal Alkabra; Skena Abbas; [2023]
    Nyckelord :Film; digitala verktyg; teknikämne; högstadiet;

    Sammanfattning : Denna uppsats är ett examensarbete som inriktar sig på att undersöka hurlärare ser på film som metod under teknikundervisningen för högstadienivå,och hur lärarna använder film som en del av deras undervisning ocharbetsmetod.Teknikämnet är ett både brett och numera obligatoriskt skolämne som harförändrats över tid, tekniklärare behöver lång tid för att planera sinalektioner inom alla områden som undervisas i inom ämnet. LÄS MER

  4. 19. "Det måste ju börja någonstans" : En kvalitativ studie om adekvat digital kompetens på yngrebarnsavdelning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Nathalie Andersson; Katrin Haglund; [2023]
    Nyckelord :Bordercrossing; Digital kompetens; Digitala verktyg; Förskola; Bordercrossing; Yngrebarnsavdelning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån läroplansuppdraget bidra med kunskap om förskollärares beskrivningar av adekvat digital kompetens hos förskolans yngsta barn samt hur förskollärare arbetar med utveckling av adekvat digital kompetens på yngrebarnsavdelning. Frågeställningarna som besvarats är: Hur beskriver förskollärare adekvat digital kompetens hos barn på en yngrebarnsavdelning utifrån läroplanuppdraget? Hur beskriver förskollärare sitt arbete med utveckling av adekvat digital kompetens hos barn på en yngrebarnsavdelning utifrån läroplansuppdraget? Studien har genomförts med en kvalitativ metod genom semistrukturerade intervjuer med förskollärare. LÄS MER

  5. 20. Digitala matematiksspels påverkan på kunskapsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Mimmi Grip; David Siöland; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Digitala verktyg tar en alltmer betydande roll i svenska matematikklassrummet, och digitala matematikspel blir därför av ett intresse. Syftet med kunskapsöversikten är att kritiskt granska om huruvida digitala matematikspel kan främja kunskapsutvecklingen hos elever inom området aritmetik i årskurserna 4-6. LÄS MER